Wybór odpowiedniej platformy do sprzedaży internetowej jest decyzją, która może zaważyć na sukcesie każdego przedsiębiorstwa. Zarówno Amazon, gigant sprzedaży globalnej, jak i Allegro, niekwestionowany lider na polskim rynku, oferują unikalne możliwości dla sprzedających. Poznaj kluczowe aspekty, które sprzedający powinni wziąć pod uwagę, decydując się na jedną z tych dwóch platform. Amazon vs Allegro – którą platformę wybrać? Sprawdź i dowiedz się więcej!
Sprawdź również: Jak założyć konto firmowe na Allegro?
Dowiedz się więcej: Jak założyć konto na Amazon?
Spis treści
Sprzedaż na marketplace – dlaczego warto?
Zanim odpowiemy sobie na pytanie, którą platformę sprzedażową wybrać – Amazon czy Allegro, warto zastanowić się, dlaczego w ogóle warto sprzedawać na marketplace. Korzyści jest sporo, a wśród najważniejszych należy wymienić poniższe zalety.
Zwiększony zasięg i widoczność
Marketplace przyciągają bardzo dużą liczbę użytkowników dziennie. Dzięki obecności w tych kanałach sprzedaży produkty mogą być eksponowane na znacznie większą skalę niż na własnej stronie internetowej. To zwiększa szanse dotarcia do nowych klientów.
Przeczytaj: Marketplace – co to jest i jak działa?
Wzrost wiarygodności marki
Bycie obecnym na znanych platformach daje szansę zwiększenia wiarygodności brandu. Klienci, widząc produkty na takich stronach, mogą postrzegać firmę jako bardziej profesjonalną i godną zaufania.
Poczucie bezpieczeństwa konsumentów
Niektóre osoby preferują zakupy na znanych platformach z uwagi na zwiększone poczucie bezpieczeństwa i zaufania do transakcji. Marketplace wdrażają specjalne programy ochrony, dzięki którym kupujący mają pewność, że otrzymają pomoc lub zwrot środków pieniężnych w przypadku problemów z zamówieniem, np. wówczas gdy przesyłka nie dotrze albo sprzedawca nie odda pieniędzy za zwrócony towar.
Niższe koszty początkowe
Jeśli dopiero rozpoczynamy działalność i chcemy przetestować nowe produkty, nie musimy ponosić dużych nakładów, inwestując we własny sklep internetowy, ponosić kosztów hostingu itd. Sprzedaż i obsługa marketplace, choć wiąże się z pewnymi kosztami, z reguły generuje na wstępie niższe wydatki.
Dostęp do międzynarodowych rynków
Globalne marketplace oferują możliwość sprzedaży produktów niemal na całym świecie, co otwiera drzwi do ekspansji międzynarodowej bez konieczności tworzenia dedykowanych stron internetowych dla każdego kraju.
Zacznij sprzedawać na Marketplace!
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Amazon vs Allegro – zasięgi
Amazon i Allegro to dwie duże platformy e-commerce, które, choć działają na podobnych zasadach, różnią się pod względem odbiorców.
Amazon, będąc platformą globalną, ma miliony użytkowników z różnych państw i kultur. Prowadzi 18 dedykowanych platform na całym świecie: w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji, Australii, Amerykach. Dzięki Amazon możemy rozwijać swój biznes nie tylko w Polsce, ale też w innych regionach świata.
Zyskujemy dostęp do potencjalnych klientów, którzy znają proces zakupowy w Amazon. Nie musimy ponosić nakładów związanych z kreowaniem świadomości marki na nowym rynku. Tworzenie ofert międzynarodowych ułatwia narzędzie BIL (Build International Listings). Pozwala ono łatwo dodawać wiele ofert do dodatkowych serwisów i zarządzać cenami.
Allegro to z kolei nasz rodzimy lider. W rankingach marketplace w naszym kraju niezmiennie zajmuje czołową pozycję, znacznie przebijając Amazon. Platforma została założona w Polsce i jest mocno zakorzeniona w polskiej kulturze zakupowej. W ostatnich latach nastąpiło poszerzenie jej zasięgu. W 2022 roku Allegro utworzyło domenę allegro.eu dla kupujących i sprzedających w Unii Europejskiej, w 2023 roku uruchomiło platformę allegro.cz w Czechach, a w 2024 roku allegro.sk w Słowacji.
Formaty sprzedaży na Allegro i Amazonie
Allegro umożliwia sprzedaż produktów na dwa sposoby. Wybierając opcję „Kup teraz” ustalamy określoną cenę za towar. Druga opcja, czyli „Licytacja”, polega na tym, że kupujący składają oferty i przebijają stawki aż do momentu zakończenia licytacji. Jako sprzedający mamy możliwość ustalenia ceny minimalnej.
Amazon takiego wyboru nie daje. Na tej platformie istnieje wyłącznie możliwość sprzedaży produktu za określoną cenę jak w klasycznym sklepie internetowym.
Gdzie bardziej opłaca się sprzedawać – porównanie kosztów Allegro vs Amazon
Jedną z najważniejszych kwestii, jaką bierze pod uwagę każdy sprzedawca oferujący swoje produkty na marketplace, są koszty sprzedaży, które wpływają na rentowność działalności, strategię cenową itd. Z jakimi opłatami trzeba się liczyć, sprzedając na Amazon i Allegro?
W przypadku serwisu Amazon do wyboru są dwa plany sprzedaży:
– indywidualny – w którym stawka wynosi 4 zł za sprzedany przedmiot,
– profesjonalny – w którym uiszcza się stałą opłatę w wysokości 165,91 zł miesięcznie bez względu na to, ile przedmiotów zostanie sprzedanych.
Ponadto Amazon pobiera prowizję od sprzedaży każdego produktu mniej więcej na poziomie 7-15% w zależności od kategorii. Prowizja jest pobierana od ceny całkowitej, czyli uwzględniającej opłaty za dostawę czy opakowanie prezentów.
Dodatkowo ponosimy opłaty związane z realizacją zamówienia. Zależą one od tego, czy odpowiadamy za wysyłkę osobiście, czy korzystamy z programu Fulfilment by Amazon (FBA), w ramach którego to Amazon kompletuje i wysyła zamówienie. Mogą też wystąpić inne koszty, np. opłata administracyjna za zwrot.
Sprzedając na Allegro, płacimy prowizję od sprzedaży, której wysokość zależy od kilku czynników: kategorii produktu, ceny przedmiotu, liczby sprzedanych przedmiotów w danej ofercie i tego, czy kupujący pokrywa koszt wysyłki. Do tego doliczana jest jednostkowa opłata transakcyjna w wysokości 1 zł brutto do każdego zakupu w ofercie, niezależnie od ilości sztuk.
Opłaty tej nie ponosimy, jeżeli korzystamy z narzędzi wspierających sprzedaż w ramach abonamentu podstawowego, profesjonalnego lub eksperckiego. W kilku kategoriach produktów istnieje opłata za wystawienie oferty, choć w większości publikacja jest bezpłatna. Trzeba też liczyć się z kosztami za sprzedaż z Allegro Pay w wysokości od 0,35% ceny towaru (wraz z kosztem wysyłki) do maksymalnie 5 zł netto.
Przeczytaj: Ile kosztuje reklama Allegro Ads?
Wspomaganie sprzedaży – jakie rozwiązania oferuje każda z platform?
Zarówno Amazon, jak i Allegro oferują rozwiązania, które mają za zadanie wspierać sprzedawców.
Program Fulfilment by Amazon (FBA) pozwala na przechowywanie produktów w centrach realizacji zamówień Amazon. Amazon przejmuje na siebie także procesy związane z pakowaniem i wysyłką produktów oraz zwrotami. Celem tej usługi jest zwiększenie efektywności procesów wysyłkowych, a przez to poprawa doświadczenia zakupowego klientów. Dzięki programowi Fulfilment by Amazon (FBA) obsługa sprzedaży Amazon jest znacznie uproszczona w zakresie logistyki produktów.
Warto wspomnieć również o tym, że Amazon oferuje kupującym płatną usługę subskrypcyjną Amazon Prime, dzięki której otrzymują darmową szybką wysyłkę bez minimalnej kwoty zamówienia, możliwość oglądania szerokiej gamy filmów, seriali i programów na Prime Video, darmowe gry i wyjątkowe okazje zakupowe w ramach Prime Day.
Usługa ta ma na celu uczynienie zakupów na Amazonie bardziej atrakcyjnymi i wygodnymi. Co zaś daje sprzedającym? Oznaczenie Prime zwiększa konkurencyjność ofert, umożliwia dotarcie do najbardziej lojalnych klientów Amazon, pozwala na uczestnictwo w Prime Day, co jest okazją do zwiększenia sprzedaży.
Aby otrzymać odznakę Prime, sprzedawcy często korzystają z programu Fulfilment by Amazon, ale istnieje też opcja wysyłki ze swojego magazynu dla zakwalifikowanych sprzedawców.
Sprawdź również: Jak sprzedawać na Amazonie?
Allegro oferuje bardzo podobne programy. Sprzedający mogą uczestniczyć w programie Allegro One Fulfillment. Jest to usługa logistyczna analogiczna do Amazon by Fulfilment, w ramach której sprzedawcy przechowują swoje produkty bezpośrednio w magazynach Allegro, gdzie są pakowane i wysyłane do kupujących. Obsługa Allegro w programie Allegro One Filfillment przewiduje również zarządzanie zwrotami produktów.
Prowadzenie i obsługa konta Allegro
w refix!
Wypełnij formularz kontaktowy
Zwiększenie obrotów umożliwia program Allegro Smart! W ramach programu kupujący, uiszczając roczną opłatę, zyskują szybką i darmową dostawę od określonej wartości zamówienia oraz bezpłatne zwroty, a ponadto mają dostęp do specjalnych ofert i zniżek. Zyskują też sprzedawcy, których oferty mają oznaczenie Smart!, są one chętniej wybierane i wzbudzają większe zaufanie klientów.
Co więcej, w przypadku Allegro nowi sprzedawcy mogą skorzystać ze specjalnego programu powitalnego, który ułatwia zdobycie pierwszych zamówień i wyrównuje szanse w rywalizacji z konkurentami działającymi dłużej. Pakiet powitalny Allegro oferuje szereg bonusów: bezpłatne wyróżnianie ofert, rabaty sięgające 100% na prowizje i opłaty za wystawienie, bezpłatny dostęp do Pakietu Profesjonalnego, ekstra środki na promocję w ramach Allegro Ads.
Wejdź na: Wielowariantowość Allegro – jak połączyć oferty na Allegro?
Allegro vs Amazon – jakie są możliwości reklamowe?
Wsparciu sprzedaży na platformach takich jak Amazon i Allegro służą różne formy reklamy. Pozwalają one na wyróżnienie się spośród konkurencji i zwiększenie szans, że to właśnie nasze produkty zostaną zauważone przez użytkowników. Trzeba zaznaczyć, że są to użytkownicy gotowi na zakup lub przynajmniej będący na etapie rozważania zakupu.
Obecność na popularnych platformach zakupowych pozwala budować świadomość marki wśród szerokiego grona odbiorców. Nawet jeśli użytkownik nie dokona zakupu od razu po zobaczeniu reklamy, może zapamiętać markę i wrócić do niej w przyszłości.
Jakie formy reklam oferuje Amazon? Polscy sprzedawcy mają do wyboru: Sponsored Products, Sponsored Brands oraz sklepy Stores.
Sponsored Products to promowanie poszczególnych ofert. Sami ustalamy słowa kluczowe, na które kampania ma być targetowana, albo pozwalamy na automatyczne kierowanie. Reklamy są wyświetlane ponad wynikami wyszukiwania zakupów, obok nich lub w ich obrębie, a także na stronach ofert. Ustalamy maksymalną kwotę, którą jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie, oraz budżet dzienny. Mamy również dostęp do statystyk i możliwość optymalizacji kampanii w każdym czasie.
Więcej na: Reklamy Sponsored Products na Amazonie – co to takiego?
Sponsored Brands jest formą reklamy służącą promowaniu marki w witrynie Amazon przy wykorzystaniu statycznych i filmowych kreacji. Podobnie jak Sponsored Products pojawia się w różnych miejscach strony z wynikami wyszukiwania i na stronach ofert. Jest wyświetlana tym, którzy poszukują produktów podobnych do oferowanych. Opiera się na modelu CPC (koszt za kliknięcie). Sami zarządzamy wydatkami i mamy możliwość wprowadzania zmian w kampanii.
Sprawdź: Reklamy Sponsored Brands na Amazonie – co to takiego?
Stores to rozwiązanie, które nie jest stricte reklamą i nie wiąże się z żadnymi kosztami, ale umożliwia zaprezentowanie marki i produktów w interesujący sposób. Są to sklepy na platformie Amazon z wieloma stronami. Posiadając sklep, możemy prowadzić kampanie reklamowe Amazon Ads, aby promować go i mierzyć jego skuteczność dzięki panelowi statystyk.
Sprzedający na Allegro mogą z kolei wykorzystać następujące formy reklam: oferty sponsorowane, reklamę graficzną i reklamę produktową w wyszukiwarce Google.
Oferty sponsorowane (czyli odpowiednik Sponsored Products na Amazonie) wyświetlają się kupującemu w odpowiedzi na frazy, które wpisze on w wyszukiwarce Allegro. Pojawiają się one w wynikach wyszukiwania, w lewej kolumnie obok wyników wyszukiwania oraz na stronie oferty. Wybierając to rozwiązanie, płacimy tylko za kliknięcie w reklamę. Sami ustalamy budżet dzienny i maksymalną stawkę za kliknięcie. Mamy dostęp do statystyk i w każdej chwili możemy zmieniać swoje ustawienia.
Profesjonalne kampanie na Amazonie!
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Reklamy graficzne, które można porównać z reklamami Sponsored Brands na platformie Amazon, pomagają budować rozpoznawalność marki. Wyświetlają się w oparciu o słowa kluczowe wpisane w wyszukiwarce oraz kategorie. Dzięki nim możemy zaistnieć nawet na stronie głównej Allegro!
Sprawdź również: Jak sprzedawać na Allegro?
W tym przypadku płacimy za odsłony (wyświetlenia) reklamy. Możemy sprawdzać różne możliwości, np. reklamy szablonowe z określonymi ofertami, reklamy banerowe przedstawiające grupy podobnych artykułów bądź promujące sklep. Dzięki statystykom możemy przekonać się, która opcja przynosi najlepsze efekty.
Kampanie Allegro Ads umożliwiają wyjście poza Allegro bez korzystania z innych systemów reklamowych. Mamy tu na myśli reklamy produktowe w Google, które wyświetlają się w oparciu o zapytanie użytkownika. Miejsca emisji to: góra strony z wynikami wyszukiwania Google oraz zakładka Google Zakupy. Dzięki nim możemy promować swoje oferty sprzedawane na Allegro tym, którzy poszukiwania zaczynają w Google. Płacimy tylko wtedy, gdy ktoś w reklamę kliknie.
A czy na Allegro można utworzyć własny sklep jak na Amazonie? Tak. Działa to w bardzo podobny sposób.
Amazon vs Allegro – który marketplace wybrać?
Decyzja o tym, czy lepiej sprzedawać na Amazonie czy Allegro, zależy od różnych czynników. Powinna opierać się na analizie kosztów, rodzaju sprzedawanego asortymentu, docelowego rynku. Korzystanie jednocześnie z obu platform umożliwia zwiększenie potencjalnych szans sprzedaży, gdyż każdy z marketplace ma z reguły innych klientów. Dywersyfikacja kanałów sprzedaży jest przyszłościowym kierunkiem, który pozwala maksymalizować zyski.
Jeżeli chcesz zwiększać swoją sprzedaż w Internecie, nie tracąc cennego czasu na zarządzanie kontami sprzedażowymi czy reklamowymi na Amazon i Allegro, zleć to zadanie profesjonalistom. Nasza agencja e commerce z powodzeniem pomaga firmom z różnych branż sprzedawać na wielu platformach e-commerce. Dołącz do grona naszych zadowolonych klientów!