Jaki jest sekret efektywnych, łatwych w obsłudze i przyjaznych użytkownikom stron internetowych? Istotną rolę w odpowiedzi na to pytanie może odegrać analiza heurystyczna. Co to jest? Jakie zawiera elementy oraz dlaczego warto przeprowadzić analizę heurystyczną strony internetowej? Sprawdź i dowiedz się więcej!
Sprawdź również: UX – co to jest?
Dowiedz się więcej: CUX – narzędzie do analizy UX!
Spis treści
Analiza heurystyczna – co to takiego?
Analiza heurystyczna jest jedną z metod testowania użyteczności strony internetowej. Polega ona na sprawdzaniu zgodności witryny z przyjętymi zasadami projektowania. W przeciwieństwie do testów użyteczności, które wymagają udziału użytkowników, analiza heurystyczna jest przeprowadzana przez ekspertów, którzy oceniają stronę według określonych kryteriów. Profesjonalny audyt ux strony internetowej obejmuje analizę heurystyczną w celu określenia użyteczności witryny.
Heurystyki Nielsena
Podstawową techniką analizy heurystycznej są heurystyki Jakoba Nielsena, duńskiego informatyka specjalizującego się w projektowaniu interfejsu użytkownika. Zostały one opracowane w latach 90. i do dziś chętnie stosują je eksperci w dziedzinie UX. Heurystyki Nielsena to 10 reguł pomagających w identyfikacji problemów związanych z użytecznością strony internetowej. Wskazują one na to, co może stanowić utrudnienie w korzystaniu z witryny. 10 heurystyk Nielsena – o czym nam mówią?
Pokazuj status systemu
Użytkownik musi być na bieżąco informowany o stanie procesów, które wykonuje system. Na przykład, jeśli strona internetowa ładuje dane, użytkownik powinien zobaczyć informację lub animację ładowania, która pokazuje, że proces trwa i nie został przerwany. Gdy użytkownik podejmuje jakąś akcję, powinien otrzymać potwierdzenie jej wykonania (np. Twoje zamówienie zostało przyjęte). Dzięki takiemu podejściu użytkownik jest świadomy przebiegu swoich działań i czuje, że ma kontrolę nad interakcją z systemem.
Należy też pamiętać o tym, by korzystający z witryny w każdym momencie wiedzieli, gdzie się znajdują. Służy temu choćby nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) pokazująca ścieżkę od strony głównej do obecnie przeglądanej strony (np. Home > Kategoria > Podkategoria > Strona) albo graficzne przedstawienie procesu finalizacji zamówienia, tj. wizualizacja poszczególnych kroków (np. Dane adresowe > Dostawa > Płatność).
Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością
System powinien mówić językiem użytkownika, z wykorzystaniem słów, fraz i koncepcji dobrze znanych użytkownikowi, powszechnie stosowanych, a jeśli użycie specyficznego terminu jest nieuniknione, warto go wyjaśnić. Na przykład, zamiast technicznego komunikatu „Błąd 404”, lepszy jest komunikat „Nie można znaleźć tej strony. Sprawdź adres URL i spróbuj ponownie”.
Profesjonalne audyty UX stron
w refix!
Wypełnij formularz kontaktowy
Daj użytkownikowi pełną kontrolę
Zdarza się, że użytkownicy przypadkowo wybierają opcje, które nie były zamierzone. System powinien oferować możliwość przerwania działań i łatwego wycofywania błędów, bez konieczności przechodzenia przez złożony proces. To np. możliwość prostego usunięcia produktu z koszyka albo zmniejszenia lub zwiększenia liczby zamawianych sztuk.
Trzymaj się standardów i zachowaj spójność
Ta zasada odnosi się do wewnętrznej spójności, czego przykładem jest choćby utrzymywanie jednolitego schematu kolorów i czcionek, a jednocześnie zgodności strony z ogólnie przyjętymi konwencjami, jak np. umieszczenie menu na górze strony, co jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem, do którego użytkownicy są przyzwyczajeni.
Zapobiegaj błędom
Choć zgodnie z trzecią heurystyką użytkownik powinien mieć możliwość cofnięcia operacji, warto minimalizować ryzyko popełniania ewentualnych pomyłek, a nawet eliminować możliwość ich wystąpienia. Przykładowo, jeśli formularz rejestracyjny na stronie internetowej wymaga wpisania numeru telefonu, system może automatycznie sprawdzać, czy wprowadzony ciąg znaków zawiera tylko cyfry i czy ma odpowiednią długość. Jeśli nie, może natychmiast zostać wyświetlony komunikat: „Proszę wpisać prawidłowy numer telefonu”, zamiast pozwolić użytkownikowi kontynuować z błędnie wpisanym numerem.
Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania
Chodzi o to, by użytkownik nie musiał obciążać swojej pamięci lub poszukiwać dodatkowych informacji w innym miejscu strony, ale zawsze miał dostęp do tego, czego w danym momencie potrzebuje. Dla lepszego wyjaśnienia tej heurystyki przytoczymy przykład z życia codziennego.
Wyobraźmy sobie, że uczestniczymy w grze planszowej z przyjaciółmi. Zamiast wymagać od uczestników zapamiętywania wszystkich zasad, gra ma zestaw kart z podpowiedziami i wskazówkami, które można w dowolnym momencie sprawdzić. Dzięki temu możemy skupić się na strategii i rozgrywce, a nie na przypominaniu sobie szczegółów.
Dobrze zaprojektowane interfejsy użytkownika powinny pomagać, a nie obciążać. Przykładowo, podczas finalizacji zamówienia klient widzi zawartość swojego koszyka ze szczegółami takimi jak ilość, rozmiar itd., dzięki czemu nie musi cofać się, by upewnić się, czy zamawia dokładnie to, co zamierzał.
Zapewnij elastyczność i efektywność
Interfejs powinien uwzględniać odmienne potrzeby, przyzwyczajenia i stopień zaawansowania użytkowników, oferując im różne sposoby interakcji, które mogą poprawić ich doświadczenie i wydajność pracy. Przykładem może być wyszukiwarka na stronie, która ułatwi znalezienie interesujących treści tym, użytkownikom, którzy wolą taką metodę niż poszukiwanie w menu, albo skróty klawiszowe dla bardziej zaawansowanych użytkowników przy jednoczesnym pozostawieniu intuicyjnych rozwiązań dla osób, które takimi umiejętnościami nie operują.
Heurystyka ta odnosi się również do responsywności strony internetowej, czyli jej dostosowania do rodzaju urządzenia i wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana.
Przeczytaj: Responsywość strony internetowej – co to znaczy?
Dbaj o estetykę i umiar
Ta heurystyka podkreśla znaczenie utrzymania przejrzystości interfejsu, unikania zbędnych elementów, które mogłyby rozpraszać użytkownika lub komplikować interakcję z systemem. Strona internetowa powinna mieć prosty układ, ograniczoną kolorystykę i fonty. Każdy element ma służyć konkretnemu celowi. Treści powinny być użyteczne. Mniej istotne informacje warto zminimalizować, aby użytkownik mógł skupić się na tym, co najważniejsze.
Zapewnij skuteczną obsługę błędów
Dobry interfejs powinien zapobiegać błędom, ale kiedy już one pojawią się, należy pomóc użytkownikowi w ich rozpoznaniu i naprawie. Ta heurystyka koncentruje się zatem na projektowaniu komunikatów o błędach i innych informacji zwrotnych w taki sposób, aby były one jasne, zrozumiałe i pomocne. Poza informacją o błędzie należy dostarczyć konkretną poradę, co zrobić, aby go naprawić. Na przykład, przy błędzie logowania: „Upewnij się, że Twój adres e-mail i hasło są poprawne. Jeśli zapomniałeś hasła, kliknij tutaj, aby je zresetować”.
Zadbaj o pomoc i dokumentację
Użytkownikowi należy zapewnić łatwo dostępne, przystępne instrukcje i dokumentacje, które będą wspierać go w korzystaniu z witryny. Strony często mają np. sekcję FAQ, która odpowiada na najczęściej zadawane pytania dotyczące korzystania z serwisu, realizacji zamówień, zwrotów produktów itp. Jest to skondensowane źródło kluczowych informacji, które użytkownicy mogą przeglądać, zamiast szukać pomocy u przedstawiciela obsługi.
Sprawdź UX swojej strony lub sklepu!
Nie czekaj, napisz teraz!
Wypełnij formularz kontaktowy
Dlaczego warto przeprowadzić analizę heurystyczną strony lub sklepu?
Analiza heurystyczna jest bardzo przydatna w kontekście UX. Ta metoda pozwala w prosty sposób wykryć najbardziej oczywiste i powtarzalne błędy w projektowaniu, co umożliwia korektę i zapobieżenie negatywnym doświadczeniom użytkowników oraz optymalizację konwersji.
Warto przeprowadzić ją w początkowej fazie projektu, by wyeliminować potencjalne problemy, zanim zainwestuje się więcej zasobów w rozwój, a także po znaczących aktualizacjach lub redesignie, aby upewnić się, że nowe elementy są zgodne z zasadami dobrego UX. Bieżąca, regularna analiza też jest zalecana – standardy i potrzeby użytkowników mogą się z czasem zmieniać.
Analiza heurystyczna jest nieoceniona również wówczas, gdy strona wykazuje duży współczynnik odrzuceń (tj. większość użytkowników opuszcza stronę bez dodatkowych interakcji) czy niepokojący jest współczynnik konwersji (czyli użytkownicy nie realizują zamierzonego celu, np. zakupu produktu, rejestracji itp.).
Dużą zaletą analizy heurystycznej jest szybkość realizacji. Metoda ta pozwala dokonać oceny w stosunkowo krótkim czasie. Wyniki można uzyskać znacznie szybciej niż w przypadku testów z udziałem użytkowników. Dzięki temu, że nie wymaga ona angażowania dużej liczby uczestników ani zaawansowanych narzędzi technologicznych, jest efektywna kosztowo i dostępna nawet dla firm o ograniczonych zasobach.
Ocena heurystyczna strony przez specjalistów
Jakość analizy heurystycznej zależy w dużym stopniu od wiedzy i doświadczenia osoby przeprowadzającej audyt, dlatego warto zlecić to zadanie specjalistom. A jeśli nawet posiadamy w tym zakresie sporą wiedzę, ale doskonale znamy swoją witrynę, wykonując analizę samodzielnie, możemy nie zauważać pewnych problemów, na które natrafiają użytkownicy. Skorzystanie z usług zewnętrznego eksperta z pewnością przyniesie bardziej obiektywne wnioski.
Jesteś zainteresowany profesjonalnym audytem użyteczności swojej witryny? Skontaktuj się z nami! Jako profesjonalna agencja e-commerce zrobimy dla Ciebie szczegółową analizę w oparciu o heurystyki i przygotujemy kompleksowy raport.