Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to termin używany w analizie ruchu i zachowań użytkowników w witrynach internetowych. Znajomość poziomu bounce rate pozwala określić, czy pierwsza strona, na którą trafiają odwiedzający, generuje zainteresowanie wśród użytkowników i realizuje swój określony cel. Analiza współczynnika odrzuceń pozwala podjąć odpowiednie działania optymalizacyjne, jeśli istnieje taka potrzeba. Sprawdź, czym dokładnie jest współczynnik odrzuceń, jaki powinien być jego poziom, co wpływa na jego wysokość oraz jakie działania podjąć, aby go zmniejszyć!
Spis treści
Bounce rate – co to takiego?
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) określa, jaki odsetek osób, które odwiedzają witrynę, opuszcza ją, nie kontynuując przeglądania innych stron w tej samej witrynie. Tę definicję trzeba jednak doprecyzować. Niektóre działania użytkownika (zdarzenia) są traktowane jako interakcja ze stroną, choć nie generują nowej odsłony (np. pobranie pliku albo obejrzenie materiału wideo). Jeśli takie zdarzenie wystąpiło i jest odpowiednio oznaczone tagiem, sesja nie zakończy się odrzuceniem.
Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać, że nie każde zdarzenie jest traktowane jako interakcja ze stroną. Jeśli użytkownik podczas odwiedzin jedynie scrolluje stronę i zdarzenie to nie jest oznaczone tagiem, taka wizyta zostanie już zaliczona do odrzuceń. Tego typu zdarzeń, które nie są interakcją i mają wpływ na współczynnik odrzuceń, jest oczywiście więcej.
Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Jak obliczyć współczynnik odrzuceń?
Bounce Rate jest obliczany według poniższego wzoru:
Bounce Rate = liczba sesji z odrzuceniem / wszystkie sesje x 100%
Jest to stosunek sesji z odrzuceniem względem wszystkich sesji. Otrzymany wynik procentowy mówi, jaki procent sesji kończy się odrzuceniem.
Współczynnik odrzuceń – jaki powinien być?
Czy zawsze wysoki poziom bounce rate świadczy o słabej jakości strony lub sklepu internetowego? Jaki powinien być współczynnik odrzuceń, aby mieścił się w granicach normy?
Wszystko zależy od typu strony. Różne rodzaje witryn mają różne cele, a tym samym charakteryzują się zupełnie innym poziomem bounce rate. Nie można przyjąć jednakowych standardów dla bloga i dla e-commerce. W przypadku blog bounce rate może być całkiem wysoki (nawet powyżej 70-80%), ale wcale nie oznacza to powodu do niepokoju. Jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownicy znajdują rozwiązanie swojego problemu, czy trafiają na interesujący artykuł, po przeczytaniu którego opuszczają stronę, nie wykonując żadnych akcji.
W takim przypadku bardziej miarodajnym wskaźnikiem niż współczynnik odrzuceń będzie czas spędzony na stronie. Jeśli jednak wysoki współczynnik odrzuceń dotyczy sklepu internetowego, a dokładniej stron produktowych, warto poszukać, co jest tego przyczyną i popracować nad obniżeniem jego poziomu.
Różnice w poziomie bounce rate wynikają też ze sposobu, w jaki zbudowana jest witryna. Chodzi o jej architekturę: czy jest to strona typu one-page, czy też ma zaawansowaną budowę (wiele podstron). Współczynnik odrzuceń kształtuje się też inaczej dla różnych branż. Jeśli konkurencyjność w branży jest duża, jest bardziej prawdopodobne, że bounce rate będzie wyższy.
Współczynnik odrzuceń może być również inny w przypadku ruchu pozyskanego z organicznych wyników wyszukiwania, kampanii w social mediach czy płatnych kampanii PPC. Przypadkowe kliknięcia w prowadzone różnego rodzaju kampanie reklamowe Google Ads, głównie reklamy displayowe, mogą generować wysoki współczynnik odrzuceń w odróżnieniu od precyzyjnie kierowanych reklam na określoną grupę odbiorców w kampaniach w social mediach.
Jakie czynniki wpływają na wysoki współczynnik odrzuceń?
W obrębie stron o tym samym charakterze, budowie i z tej samej branży mogą jednak występować znaczne różnice w poziomie współczynnika odrzuceń. Czym są spowodowane? Istnieje bardzo wiele przyczyn takiego zjawiska. Na wysoki poziom współczynnika odrzuceń wpływ mają następujące czynniki:
Strona nie jest przyjazna użytkownikowi – UX (User Experience) to całokształt wrażeń użytkownika korzystającego z witryny. Negatywne odczucia użytkownika spowodowane mogą być długim czasem ładowania strony, brakiem responsywności, mało atrakcyjnym designem, brakiem przejrzystości, źle zaprojektowaną nawigacją czy też dużą ilością wyskakujących okienek. Z powodu takich mankamentów, użytkownik może nie być zainteresowany podjęciem aktywności w witrynie.
Treści nie są zgodne z tytułem – tytuł strony pojawia się jako klikalny nagłówek w wynikach wyszukiwania. Informuje on użytkownika o zawartości strony. Jeśli jednak nie odzwierciedla on faktycznych treści, wprowadzony w błąd użytkownik przypuszczalnie dość szybko opuści stronę.
Brak jasnego wezwania do działania – Przyciski CTA to wezwanie do podjęcia jakiegoś działania. Ich zadaniem jest aktywizowanie użytkowników, zwiększanie ich zaangażowania, skłonienie do konkretnej reakcji. Przyciski CTA mogą zachęcać do kontaktu, zapisu do newslettera czy do zakupu produktu. Jeśli brakuje ich na stronie, odbiorca może nie zorientować się, co zrobić po wejściu, a tym samym rośnie prawdopodobieństwo, że opuści witrynę, nie podejmując kolejnych interakcji.
Linki wychodzące – w odróżnieniu od linków wewnętrznych, które kierują użytkownika na inne podstrony w tej samej domenie, linki wychodzące przekierowują do innej witryny. Użytkownik, który po wejściu na stronę kliknie link wychodzący, opuści ją, przechodząc do innego serwisu. Jeśli linków wychodzących jest dużo, automatycznie szansa na wyjście ze strony bez interakcji jest większa.
Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Zmniejszenie bounce rate jest szansą na poprawę konwersji strony i jej wyników. Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń? Należy poprawić te elementy, które przyczyniają się do częstego odrzucania strony przez użytkowników.
Audyt UX strony – ocena strony pod względem UX, jej zgodności ze standardami i najlepszymi praktykami jest niezbędna, aby znaleźć te elementy, które wymagają usprawnienia. Dobrze przeprowadzony, profesjonalny audyt UX strony internetowej, pozwoli zrozumieć, co zachęca, a co zniechęca użytkowników do dalszego korzystania z witryny.
Optymalizacja treści – działanie to wymaga przede wszystkim sprawdzenia meta title wszystkich podstron pod kątem ich dopasowania do zawartości strony. Jest to również zadbanie o atrakcyjność treści i formę jej przekazywania (wprowadzenie nagłówków, podział na akapity, interesujące infografiki itp.).
Zastosowanie w przemyślany sposób przycisków CTA – powinny zostać umieszczone na każdym etapie ścieżki, którą pokonuje klient, aby dokonać konwersji. Stworzenie skutecznych przycisków CTA wymaga prostego, konkretnego i bezpośredniego formułowania treści oraz zaprojektowania tego elementu i umieszczenia go na stronie w taki sposób, aby był dobrze widoczny.
Linkowanie wewnętrzne – jest jednym z elementów, z którego składa się profesjonalne pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, ale również czynnik, który ułatwia nawigację i zachęca użytkowników do przejścia do innych podstron (podobnie jak przycisk CTA).
Sprawdzenie implementacji Google Analytics – zbyt wysoki (ale również zbyt niski) współczynnik odrzuceń może wynikać z nieprawidłowej implementacji kodu Google Analytics. W niepokojących wypadkach warto sprawdzić poprawność, aby upewnić się, czy to właśnie nie jest przyczyną wysokiego poziomu bounce rate.
Współczynnik odrzuceń jest bardzo ważnym i przydatnym parametrem, który jednak trzeba umieć właściwie interpretować. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki, będą w tym pomocne, a podpowiedzi, jakie działania podjąć, aby zmniejszyć poziom bounce rate, sprawią, że Twoja strona stanie się bardziej atrakcyjna dla odwiedzających i dobrze spełni swoje zadania.