Optymalizacja stron i sklepów internetowych pod kątem SEO to złożony i długofalowy proces, który obejmuje optymalizację elementów on-site (w obrębie witryny) i off-site (poza witryną). Osiągnięcie wysokich pozycji na kluczowe dla biznesu frazy wymaga regularnych działań, które poprzedzone są kompleksową analizą witryny, czyli audytem SEO. Sprawdź i dowiedz się, co to jest audyt SEO, jakie elementy powinien zawierać oraz kiedy powinno się przeprowadzać profesjonalny audyt SEO!
Sprawdź również: Na czym polega pozycjonowanie?
Dowiedz się więcej: Core Web Vitals – co to takiego?
Spis treści
Co to jest audyt SEO?
Audyt SEO to kompleksowa analiza strony www lub sklepu internetowego pod kątem przystosowania do wymagań wyszukiwarki, w celu osiągnięcia jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe dla danego biznesu. Analiza strony pod kątem SEO przeprowadzana jest przez specjalistę SEO lub zespół specjalistów – sprawdzeniu i analizie poddany zostaje każdy element strony lub sklepu, który może mieć wpływ na widoczność serwisy w wyszukiwarce.
Głównym celem audytu SEO jest wskazanie elementów wymagających optymalizacji oraz błędów, które mogę wpływać na niższą pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt SEO wskazuje mocne i słabe strony serwisu oraz pozwala określić aspekty, nad którymi należy skupić się w pierwszej kolejności podczas prac optymalizacyjnych. Efektem każdego audytu SEO jest kompleksowy raport z określonymi błędami oraz rekomendacjami i wskazówkami dotyczącymi dalszych prac w obrębie witryny.
Zwiększ widoczność i ruch,
dzięki działaniom SEO!
Wypełnij formularz kontaktowy
Jakie elementy powinien zawierać audyt SEO?
Wiedząc, co to jest audyt SEO, warto poznać elementy, jakie powinny zostać zawarte w raporcie z analizy strony. Kompleksowy audyt SEO to plik z pełnymi informacjami o stanie technicznym witryny, widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, elementach znajdujących się bezpośrednio na stronie (on-site) oraz profilu linków zewnętrznych (off-site).
Audyt SEO obejmuje takie elementy jak:
– historia i widoczność serwisu na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy lub lat – analiza wpływu wprowadzanych aktualizacji algorytmów przez Google;
– elementy techniczne – analiza szybkości witryny, indeksowania, struktury serwisu, poprawności wdrożenia protokołu https i elementów składających się na Core Web Vitals;
– treści – analiza jakości treści oraz dopasowania fraz do treści na stronie głównej, stronach kategorii, produktów, usług, sekcji blogowej oraz sprawdzenie duplikacji treści;
– on-site – analiza poprawności wdrożenia meta tagów, optymalizacji grafik, adresów URL, linkowania wewnętrznego, występowania thin content oraz kanibalizacji słów kluczowych;
– off-site – analiza profilu linków zewnętrznych.
Elementy on-site audytu SEO
Profesjonalne pozycjonowanie stron opiera się na wielu powiązanych ze sobą działaniach, wśród których jednym z najważniejszych jest zadbanie o prawidłowe wdrożenie i optymalizację elementów znajdujących się bezpośrednio na stronie lub sklepie internetowych, czyli elementów on-site.
Jakie elementy on-site analizowane są podczas audytu SEO?
– meta tagi – tytuły i opisy podstron;
– grafika – format i wielkość grafik oraz uzupełnienie atrybutów alt grafik;
– adresy URL;
– architektura i struktura witryny: rozkład kategorii, struktura nagłówków;
– elementy techniczne: szybkość witryny, elementy Core Web Vitals, mapa strony, plik robots.txt, poprawność wdrożenia przekierowań, indeksacja;
– treść: jakość i struktura treści, dopasowanie słów kluczowych i ich nasycenie w tekście, występowanie Thin Content oraz kanibalizacji słów kluczowych;
– linkowanie wewnętrzne.
Sprawdź również: Kanibalizacja słów kluczowych – co to takiego?
Dowiedz się więcej: Thin Content – co to jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Elementy off-site audytu SEO
Na skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych lub stron składa się nie tylko sama optymalizacja on-site. Równie ważnym elementem jest regularne pozyskiwanie linków zewnętrznych z wysokiej jakości stron o tematyce zbliżonej do prowadzone biznesu. Linkbuilding jest jednym z podstawowych działań w prowadzeniu kampanii SEO, dlatego tak istotnym punktem każdego audytu SEO powinna być analiza profili linków zewnętrznych.
Wraz z wprowadzonymi przez Google aktualizacjami algorytmów, należy obecnie przykładać dużą wagę do jakości witryn, na których umieszczone są linki do analizowanej strony. Audyt SEO pozwoli określić przyrost linków zewnętrznych, ich jakość oraz wpływ na przestrzeni czasu na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Profesjonalne audyty SEO w refix!
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Kiedy należy przeprowadzić audyt SEO?
Analizowanie widoczności witryny i pozycji słów kluczowych powinno przeprowadzać się na bieżąco, aby w razie wyraźnych problemów i/lub spadków widoczności możliwe było rozpoczęcie działań optymalizacyjnych. Audyt SEO powinno wykonywać się regularnie, nawet jeśli nie doszło do istotnych zmian lub spadków w widoczności. Sprawdzanie i analizowanie witryny pod kątem SEO pozwoli na określenie aktualnie występujących problemów, nad którymi należy pracować w pierwszej kolejności. Kompleksowy audyt SEO powinno się również przeprowadzać gdy:
– witryna jest na etapie projektowania lub budowy – konsultacja ze specjalistą SEO, który przeprowadzi wstępną analizę SEO na etapie projektowania, pozwoli uniknąć poważnych błędów, których wyeliminowanie w późniejszych etapach prac może być czasochłonne i kosztowne. Jest to specyficzna forma audytu SEO z tego względu, że nie ma możliwości wykorzystania profesjonalnych narzędzi do analizy – audyt SEO na takim etapie opiera się na wiedzy i doświadczeniu specjalistów;
– po stworzeniu nowej witryny lub sklepu – nowo powstałą stronę również należy sprawdzić pod kątem poprawnej optymalizacji SEO. Tego rodzaju przykład audytu SEO opiera się na analizie technicznej witryny, treści oraz fraz kluczowych;
– wprowadzone zostały istotne zmiany w obrębie witryny – jedna z najczęstszych przyczyn wykonywania audytów SEO. Wprowadzone zmiany, aktualizacje strony, zmiany w strukturze kategorii i/lub URL mogą wpłynąć na spadek pozycji i widoczności. Audyt SEO w tym przypadku skupiony będzie na analizie błędów popełnionych podczas wprowadzonych zmian;
– wdrożone zostały aktualizacje algorytmów przez Google – zmiany w algorytmach Google mogą przełożyć się na spadki w widoczności serwisu. Po każdej aktualizacji warto wykonać audyt SEO, który wskaże, elementy wymagające dostosowania do aktualnych wymagań Google;
– witryna przejęta została od innej agencji – kompleksowy audyt SEO pozwoli zweryfikować zakres oraz poprawność prac wykonanych przez poprzednią agencję lub specjalistę. Przed przystąpieniem do dalszych pracy warto przeanalizować najważniejsze elementy witryny, dzięki którym określimy aktualny stan strony lub sklepu oraz dowiemy się, nad którymi aspektami należy skupić się w pierwszej kolejności.
Jakie są korzyści z przeprowadzenia audytu SEO i wdrożenia rekomendacji?
Samo przeprowadzenie audytu SEO nie przełoży się na zwiększenie widoczności, ruchu oraz sprzedaży produktów lub usług. Aby osiągnąć oczekiwane efekty, należy wdrożyć zalecenia i rekomendacje określone w audycie przez specjalistę. Poprawne wdrożenie zaleceń z audytu to nie tylko korzyści wynikające z wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, ale również:
– stały wzrost widoczność i ruchu;
– lepszy odbiór strony przez użytkowników, dzięki dopasowaniu podstron do intencji ich zapytań;
– wyższy CTR, dzięki większej ilości informacji uzyskiwanych przez użytkownika bezpośrednio w wynikach wyszukiwania;
– kształtowanie marki jak specjalisty w danej branży, dzięki rozwojowi sekcji blogowej z artykułami branżowymi.
Wiedząc, na czym polega audyt SEO, warto przeprowadzić tego rodzaju analizę własnej strony lub sklepu internetowego, aby poznać elementy, które mogą wpływać na problemy z osiągnięciem wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W refix, od wielu lat, zajmujemy się kompleksowym przeprowadzaniem audytów SEO zarówno niewielkich stron, jak i dużych sklepów internetowych.