Już w 1996 roku Bill Gates spodziewał się, że content będzie tym, co pozwoli zarabiać w internecie. Dał temu wyraz w swoim opublikowanym na stronie Microsoftu tekście zatytułowanym „Content is King”. I miał rację. Z czasem content marketing stał się jednym z czołowych trendów marketingu, a tytuł eseju twórcy Microsoftu często powtarzanym sloganem, który słyszeli chyba wszyscy choć trochę zainteresowani content marketingiem. Co właściwie oznacza content marketing? Przeczytaj i dowiedz się więcej o content marketingu, aby skutecznie realizować swoje cele biznesowe!
Sprawdź również: Thin Content – co to jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Spis treści
Content marketing – co to takiego?
W języku polskim content marketing oznacza marketing treści. Jest to tworzenie i dystrybucja wartościowych i spójnych treści, które przede wszystkim mają przyciągnąć uwagę odbiorców. Ich zadaniem jest też wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów, generowanie potrzeby posiadania produktu i zachęcenie do jego zakupu (tzw. model AIDA), co przekłada się na osiąganie celów marketingowych firmy.
Działania content marketingowe wpisują się w koncepcję inbound marketingu, czyli tzw. marketingu przychodzącego. Chodzi w nim o zaangażowanie odbiorców, tj. umożliwienie im samodzielnego dotarcia do nadawcy przekazu, czyli pomoc w zrobieniu przez nich pierwszego kroku w kontakcie z firmą, a także nakłonienie do rozpowszechniania informacji o marce (marketing wirusowy). Ta koncepcja jest przeciwieństwem outbound marketingu, w którym inicjatywa leży po stronie nadawcy i to on za pomocą różnych form reklamy chce się dać zauważyć.
Profesjonalna strategia content
marketingu w refix!
Wypełnij formularz kontaktowy
Jakie są formy i rodzaje content marketingu?
Tworzone i rozpowszechniane treści mogą mieć różną formę. Nie chodzi tylko o treści pisane, ale również graficzne oraz materiały audio i video. Każda forma obejmuje zróżnicowane typy contentu. Content marketing można podzielić na:
– formy tekstowe: artykuły na blogach i w serwisach zewnętrznych, posty w mediach społecznościowych, e-booki;
– formy graficzne: zdjęcia, infografiki, memy i gify;
– formy audio i video: podcasty, audiobooki, webinary, wywiady, relacje na żywo.
Oczywiście content marketing nie ogranicza się wyłącznie do internetu. Treści content marketingowe mogą być dostarczane odbiorcom również poprzez inne kanały, np. w formie publikacji w czasopismach branżowych czy podczas stacjonarnych szkoleń i konferencji na targach.
Przeczytaj: Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – co to takiego?
Główne cele content marketingu
Marketing treści pozwala firmom realizować cele takie jak:
– budowanie świadomości i wizerunku marki – czyli zwiększenie rozpoznawalności marki i kreowanie pozytywnego jej postrzegania przez atrakcyjne treści. Kluczową rolę odgrywa tu estetyczna i spójna komunikacja wizualna, chwytliwe hasła, storytelling;
– budowanie pozycji eksperta – zdobywanie autorytetu poprzez wykazywanie się wiedzą i doświadczeniem w swojej branży. Można to osiągnąć dzięki tworzeniu wysokiej jakości, merytorycznych treści, podanych w przystępnej dla odbiorców formie, przedstawianie zrealizowanych case studies itp.;
– zwiększenie zaangażowania odbiorców – tworzenie treści, które będą chętnie czytane, oglądane, komentowane, udostępniane, czyli takich, które będą zaciekawiać i mobilizować do podjęcia jakiejś interakcji. Niezastąpioną rolę odgrywają tu media społecznościowe;
– wzmocnienie pozycjonowania – treści tworzone są dla użytkowników, ale jednocześnie dla robotów Google. Unikalna i dopasowana do zapytań użytkowników treść wpływa na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się w dużej mierze na tworzeniu wysokiej jakości treści dopasowanych do intencji zapytań użytkowników;
Profesjonalne pozycjonowanie stron
i sklepów w refix!
Wypełnij formularz kontaktowy
– zwiększenie ruchu na stronie – im wyższa pozycja w wyszukiwarce Google, tym więcej odwiedzin strony, a więc dobre treści realizują więcej niż jeden cel. Na zwiększenie liczby odwiedzin witryny wpływają też materiały publikowane w mediach społecznościowych czy przesyłane w postaci newsletterów;
– zwiększenie sprzedaży – content marketing może wspierać decyzje zakupowe klientów. Materiały poradnikowe pozwalają zrozumieć im, dlaczego potrzebują konkretnych produktów. Poza wpływem bezpośrednim content marketing oddziałuje pośrednio na sprzedaż. Efekty skutecznej i konsekwentnie realizowanej strategii są widoczne w postaci wzrostu sprzedaży najczęściej w dłuższej perspektywie czasu;
– zdobywanie lojalności klientów – publikowanie wysokiej jakości contentu sprawia, że klienci przyzwyczajeni do otrzymywania wiarygodnych treści, będą wracać w poszukiwaniu rzetelnych informacji.
Marketing treści – dla kogo?
Można powiedzieć, że content marketing powinien być wpisany w każdą strategię marketingową marki. Ale pod warunkiem, że firma ma pomysł na własny oryginalny sposób komunikacji w zakresie treści, stylu i kreatywnych formatów, które pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji.
Działania z obszaru content marketingu, które są podejmowane tylko dlatego, że robią to inni, i które sprowadzają się do powielania treści przygotowanych przez innych albo też nie mają większej wartości merytorycznej czy są zbyt specjalistyczne, by zachęcić do zapoznania się z nimi, zapychają jedynie sieć i nie pozwalają osiągnąć rzeczywistych korzyści.
Gdy chcesz odnieść sukces za pomocą marketingu treści, potrzebna jest Ci dobra strategia content marketingu. Brakuje Ci koncepcji? Jako agencja e-commerce każdego dnia dla naszych klientów przygotowujemy treści w różnych formatach, które pozwalają wyróżnić się w internecie i osiągać zamierzone cele. Wykorzystaj nasze doświadczenie i zwiększ widoczność swojego biznesu w sieci!