Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych może dotknąć zarówno strony z niewielką ilością podstron, jak i duże sklepy internetowe z wieloma produktami. Jest to istotny problem, który polega na wyświetlaniu dwóch lub więcej adresów URL w organicznych wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe. Roboty Google nie są w stanie określić jednego adresu, który powinien zostać wyświetlony. Dowiedz się, czym dokładnie jest kanibalizacja słów kluczowych, jakie mogą być jej przyczyny oraz jak rozwiązać ten problem!
Sprawdź również: Thin Content – co to jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Spis treści
Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?
Kanibalizacja słów kluczowych to w uproszczeniu sytuacja, w której na jedną frazę kluczową, w organicznych wynikach wyszukiwania, wyświetlane są dwa lub więcej adresy URL tej samej domeny. Efektem kanibalizacji słów są wahania pozycji – lepiej zoptymalizowana podstrona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania, natomiast druga podstrona wyświetlana jest na odległej pozycji. Jest to bardzo częsty problem w witrynach internetowych, który przekłada się na wyraźny spadek widoczności, kliknięć oraz konwersji w sklepie internetowym.
Do kanibalizacji słów kluczowych dochodzi w wyniku popełnionych błędów podczas optymalizacji witryny internetowej. Profesjonalnie wykonany audyt SEO sklepu lub strony internetowej powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące fraz, w których zachodzi problem kanibalizacji.
Potrzebujesz audytu SEO?
Napisz i poznaj szczegóły!
Wypełnij formularz kontaktowy
Jakie są przyczyny kanibalizacji słów kluczowych?
Do kanibalizacji słów kluczowych dochodzi w momencie, kiedy roboty Google nie są w stanie dopasować jednego adresu URL do słowa kluczowego. Przyczyn kanibalizacji może być bardzo wiele – obecność zbliżonych tematycznie lub zoptymalizowanych pod tą samą frazę podstron, występowanie duplikacji treści na podstronach, wykorzystanie tej samej frazy w anchorach w linkowaniu wewnętrznych i zewnętrznym oraz błędy w strukturze strony lub sklepu internetowego.
Obecność zbliżonych tematycznie podstron może być jednym z powodów kanibalizacji słów kluczowych. Tworzenie wpisów blogowych powiązanych tematycznie z kategorią produktów z wykorzystaniem tego samego słowa kluczowego może utrudnić robotom Google określenie, która podstrona powinna pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Jednym z głównych powodów występowania kanibalizacji słów kluczowych jest również duplikacja treści w obrębie jednego serwisu. Jest to bardzo częsty problem w dużych sklepach internetowych, w których jeden produkt występuje w kilku wariantach lub kolorach.
Kanibalizacja słów kluczowych może być też spowodowana używaniem tego samego anchora w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Anchory linków pozwalają lepiej zrozumieć robotom Google tematykę strony, do której odsyłają linki. Kierowanie do dwóch lub więcej podstron, zarówno w linkowaniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym, z wykorzystaniem tego samego anchora może wpływać na wyraźne wahania w pozycjach.
Błędy w strukturze witryny mogą być powodem, przez który dochodzi do kanibalizacji słów kluczowych. Tworzenie tagów ze słowami przypisanymi do kategorii lub wpisów blogowych może powodować problemy z określeniem adresu URL, który powinien pojawiać się użytkownikom po wpisaniu danej frazy kluczowej. Jest to problem występujący głównie w dużych e-commerce oraz rozbudowanych serwisach blogowych z dużą ilością wpisów i kategorii.
Zwiększ widoczność swojego sklepu!
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Kanibalizacja słów kluczowych – jak wpływa na pozycjonowanie?
Wiedząc już, co to jest kanibalizacja słów kluczowych oraz jakie są jej przyczyny, warto dowiedzieć się, jak wpływa na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych. Występowanie w obrębie witryny kanibalizacji słów kluczowych może być czynnikiem skutecznie hamującym rozwój widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jakie mogą być skutki kanibalizacja fraz?
– brak dopasowania do zapytania – Google dąży do wyświetlania jak najbardziej dopasowanych odpowiedzi na zapytania wpisane przez użytkowników, wyświetlając jeden URL z danej domy. Podczas gdy roboty Google mają problem z określeniem jednego adresu, wyświetlane zostają naprzemiennie dwa lub więcej adresy URL;
– wzrost współczynnika odrzuceń – wyświetlanie użytkownikom adresów URL niedopasowanych do intencji zapytania będzie prowadziło do wzrostu bounce rate. Użytkownik, który nie znajdzie informacji lub produktu szybciej opuści witrynę bez wykonywania żadnej dodatkowej akcji;
Więcej na: Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – co to takiego?
– niższe pozycje i ruch w witrynie – wzajemne konkurowanie dwóch lub więcej adresów na jedną frazę przełoży się na osiąganie zdecydowanie niższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Pozycje poniżej top10 wiążą się ze zdecydowanie niższym ruchem w witrynie, którego efektem będzie widoczny spadek liczby konwersji;
– wahania pozycji – często zjawisko kanibalizacji słów kluczowych objawia się wahaniem pozycji na to samo zapytanie. W jeden dzień docelowy adres URL wyświetli się na pierwszej stronie, natomiast podczas kolejnego zapytania inny adres URL może wyświetlić się na pozycjach 40-50 lub niższych.
Jak sprawdzić czy na stronie występuje kanibalizacja słów kluczowych?
Sposobów na sprawdzenie występowania kanibalizacji słów kluczowych jest kilka. Optymalnym rozwiązaniem jest regularna kontrola i monitoring witryny w zewnętrznych narzędziach oraz Google Search Console. Jak sprawdzić, czy problem kanibalizacji słów kluczowych występuje w obrębie witryny?
– SENUTO – narzędzie, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób jesteśmy w stanie zweryfikować kanibalizację słów kluczowych. Istnieją dwa sposoby sprawdzenia kanibalizacji słów kluczowych w SENUTO. Pierwszy z nich to wykorzystanie dedykowanego narzędzia „Kanibalizacja słów kluczowych”, w którym należy wybrać wcześniej utworzony projekt w monitoringu. Należy zaznaczyć, że w tym przypadku analizie poddane zostaną tylko te frazy, które zawarte zostały w monitoringu pozycji.
Drugi sposób dostępny jest dla każdej analizowanej witryny – w zakładce „Analiza widoczności” wpisujemy domenę i w kolejnym kroku przechodzimy do zakładki „Kanibalizacja”, w której uzyskujemy listę fraz oraz przypisanych do nich URL.
– Monitoring pozycji – w narzędziach monitoringu fraz kluczowych w przejrzysty sposób możemy zlokalizować słowa, w których występuje kanibalizacja. Wyraźne wahania pozycji z dnia na dzień, ze spadkiem nawet o kilkadziesiąt pozycji, mogą świadczyć o przypisaniu innego adresu URL do frazy kluczowej.
– Google Search Console – do analizy fraz pod kątem występowania kanibalizacji słów kluczowych doskonale sprawdzi się również Google Search Console. Wchodząc w zakładkę „Skuteczność”, wybierając filtr „Zapytanie”, wpisujemy interesującą nas frazę, pamiętając o wyborze opcji: Dokładne zapytanie. Następnie w zakładce „STRONY” otrzymamy wszystkie adresy URL, które wyświetliły się na dane zapytanie w określonym przez nas czasie.
Skuteczne pozycjonowanie stron i sklepów w refix!
Wypełnij formularz kontaktowy
Jak rozwiązać problem kanibalizacji słów kluczowych?
Najlepszym sposobem, aby zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych, jest poprawna optymalizacja witryny oraz odpowiedni dobór fraz kluczowych, do których przypisane zostaną konkretne adresu URL. Jednym z kluczowych elementów, na które składa się pozycjonowanie sklepów internetowych i witryn z usługami, jest właśnie kompleksowe przygotowanie listy fraz przypisanych do oferowanych produktów lub usług. Co w przypadku, gdy jednak napotkamy problem kanibalizacji słów kluczowych?
W pierwszej kolejności należy przeprowadzić analizę treści w obrębie podstron, w których dochodzi do kanibalizacji fraz. Każda podstrona powinna wyróżniać się unikalnymi meta tagami oraz treścią zawierającą przypisane do nich frazy, które nie będą wykorzystane na innych podstronach.
Optymalizacja linkowania wewnętrznego i zewnętrznego z wykorzystaniem przypisanych do danej podstrony anchorów. Częstym błędem jest linkowanie z tym samym anchorem do kilku podstron jednocześnie. Analiza linkowania wewnętrznego i zewnętrznego oraz poprawne wdrożenie anchorów pozwoli na wyeliminowanie kanibalizacji słów kluczowych.
W przypadku kiedy do kanibalizacji dochodzi na dwóch podobnych tematycznie podstronach należy zastosować na jednej z nich tag canonical, który wskaże robotom Google, która podstrona powinna być traktowana jako właściwa. Zastosowanie tagów kanonicznych pozwoli również uniknąć duplikacji treści.
Niekiedy jedynym sposobem na pozbycie się kanibalizacji słów kluczowych jest przebudowanie struktury strony lub sklepu z odpowiednim zastosowaniem przekierowań 301 na usuniętych podstronach kategorii, tagów lub produktów.
Przyczyn kanibalizacji słów kluczowych może być bardzo wiele, w większości przypadków wynikają one z nieprawidłowej optymalizacji witryny. Profesjonalny audyt SEO wykonany przez doświadczonych specjalistów pozwoli dokładnie określić przyczyny problemu oraz wskazać najlepsze rozwiązania kanibalizacji fraz kluczowych.