Marketing automation – co to jest?

Marketing automation – co to jest? Jacek Florek 19 grudnia 2022

Marketing automation – co to jest?

marketing automation

Zastąpienie pracy ludzkiej przez pracę maszyn wykonujących określone czynności bez udziału człowieka to trend obecny w różnych dziedzinach życia. Nie inaczej jest w marketingu, gdzie coraz bardziej popularne staje się korzystanie z systemów, które automatyzują działania marketingowe, usprawniając w ten sposób wiele procesów i wyręczając marketerów w pracochłonnych zadaniach. Wdrożenie marketing automation to też szereg innych korzyści dla firmy. Sprawdź, co to jest marketing automation, jakie systemy możesz wdrożyć oraz dowiedz się, co możesz zyskać, wdrażając automatyzację do swojego biznesu!

Sprawdź również: Baselinker – co to takiego?
Dowiedz się więcej: Responso – automatyzacja obsługi klientów!

Marketing automation to automatyzacja działań marketingowych przez zastosowanie rozwiązań usprawniających procesy sprzedażowe. Takich rozwiązań na rynku jest sporo. To specjalne oprogramowania, tzw. systemy do automatyzacji marketingu, które korzystają z danych pozostawianych w internecie przez użytkowników. Zbierają one i przechowują informacje z wielu źródeł. Są to dane dotyczące, np. zainteresowań potencjalnych klientów, ich danych demograficznych czy czynności dokonanych przez nich na stronie internetowej.

Marketing automation umożliwia m.in. samoczynne wysłanie maila z potwierdzeniem subskrypcji albo maila przypominającego o produktach z porzuconego koszyka, pozwala na wyświetlenie użytkownikowi odwiedzającemu stronę komunikatu o aktualnych promocjach albo wysłanie powitalnej wiadomości przez chatbot, a nawet pokazywanie spersonalizowanych treści w witrynie. To tylko kilka z wielu możliwości, jakie daje wdrożenie marketing automation. Integracje dla e-commerce wykorzystujące systemy do automatyzacji marketingu posiadają szereg funkcjonalności. Łączą w jednym miejscu mnóstwo aktywności marketingowych i przydatnych narzędzi.

Wykorzystaj marketing automation
w swoim biznesie!

Napisz i umów się na rozmowę!

Marketing automation a strategia marketingu omnikanałowego

Marketing automation znakomicie wpisuje się w strategię marketingu omnichannel, który zakłada spójną komunikację na wysokim poziomie we wszelkich możliwych punktach styku z klientem (tzw. touchpointach). Wszystkie wykorzystywane kanały komunikacji wzajemnie się przenikają i uzupełniają. W centrum jest klient i jego doświadczenie.

Chodzi o to, by dać klientowi to, czego oczekuje. To zaś wymaga segmentacji klientów, zbudowania customer journey (tzw. mapy podróży klienta, czyli ścieżki, na której wchodzi w interakcję z marką i która zwizualizowana jest np. w postaci wykresu) oraz odpowiedniego dostosowania treści. I tu z pomocą przychodzą systemy marketing automation, których funkcje pozwalają kreować omnikanałowe ścieżki, zaplanować działania i dopasować przekaz w zależności od tego, jakie działanie podejmie klient.

Sprawdź również: System ERP – co to takiego?

Jakie są korzyści z wdrożenia marketing automation?

Wiele firm, które zdecydowały się na wdrożenie marketing automation, zaobserwowało znaczne usprawnienie procesów marketingowych i sprzedażowych. Automatyzacja to rzeczywiście szereg korzyści. Do najważniejszych zalet wdrożenia marketing automation można zaliczyć:

spersonalizowany przekaz i lepsze doświadczenie klientów – automatyzacja daje możliwość tworzenia komunikatów dostosowanych do profilu odbiorcy. Można segmentować użytkowników i do każdej grupy kierować odmienny przekaz.

Komunikacja może mieć jeszcze bardziej osobisty charakter. Treści, jakie otrzymuje użytkownik, mogą dotyczyć tego, co oglądał na stronie, co dodał do koszyka albo tego, co zakupił. Indywidualne podejście może też przejawiać się w wielu innych aspektach, np. w komunikacji imiennej, wysyłce urodzinowych kodów rabatowych itp.

Osobiste traktowanie i dopasowanie komunikatów do zainteresowań użytkowników dają poczucie wyjątkowości, do tego reagowanie w czasie rzeczywistym, które powoduje, że klient czuje się zaopiekowany, oraz spójność komunikacji przyczyniają się do poprawy user experience.

wzrost współczynnika konwersji i poprawa innych wskaźników efektywności – systemy marketing automation przyczyniają się do zwiększenia skuteczności działań marketingowych i wyższego poziomu realizacji celów. To przejawia się m.in. we wzroście CTR, OR (Open Rate newsletterów) czy zmniejszeniu porzuceń koszyka.

oszczędność pieniędzy i czasu – wdrożenie marketing automation pozwala zmniejszyć wydatki na działalność marketingową. Dzięki automatyzacji działy marketingowe nie muszą wykonywać zadań, które wykonywane ręcznie pochłonęłyby mnóstwo czasu. Marketerzy mogą skupić się na opracowaniu strategii i zaplanowaniu kampanii zamiast wykonywaniu powtarzalnych czynności.

możliwość analizy statystyk – narzędzia marketing automation dostarczają bardzo zaawansowane statystyki. Dzięki nim można sprawdzić np. godziny aktywności odbiorców maili, klikalność poszczególnych przycisków i grafik w mailu oraz całe mnóstwo innych, a przeprowadzając testy A/B, przekonać się, które treści są skuteczniejsze. W ten sposób otrzymujemy wsparcie w podejmowaniu decyzji i optymalizacji działań marketingowych.

możliwość badania satysfakcji klienta – to nieco zapomniana, ale znacząca korzyść płynąca z wykorzystania systemu marketing automation. Poznanie opinii klientów pozwala ulepszać ofertę i obsługę. To bardzo ważna kwestia w strategii marketingowej. Możliwość wysyłania ankiet w odpowiedzi na określoną aktywność klienta przychodzi tu z pomocą.

Profesjonalne integracje dla e-commerce
w refix!

Dowiedz się więcej!

Marketing automation – z jakich systemów korzystać?

Dostępne na rynku systemy (czy inaczej narzędzia) do automatyzacji marketingu są bardzo zróżnicowane, a ich wybór jest dość szeroki. W jakie narzędzia marketing automation zainwestować?

SALESmanago – to zaawansowane narzędzie, które łączy Customer Data Platform (platformę skupiającą dane klientów) z wielokanałowym systemem marketing automation. W zależności od wybranego pakietu otrzymujemy różne funkcjonalności, które pozwolą rozwijać marketing w małych, dużych i średnich przedsiębiorstwach;

GetResponse – to platforma kojarzona głównie z narzędziem do e-mail marketingu, ale w rzeczywistości posiada wiele więcej funkcji. Pozwala m.in. budować zaangażowanie poprzez różne kanały: powiadomienia web push, pop-upy, formularze, czaty, SMS-y, umożliwia tworzenie zautomatyzowanej ścieżki klienta, przeprowadzanie segmentacji klientów, posiada kreator landing pages;

HubSpot – to rozbudowany system, który oferuje różnorodne narzędzia i integracje przydatne w marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, zarządzaniu treścią. Moduł marketingowy pozwala budować złożone ścieżki zakupowe klientów, tworzyć dynamiczne zautomatyzowane kampanie, sprawdzać skuteczność działań dzięki funkcjom analitycznym;

Edrone – to system do marketing automation zaprojektowany z myślą o e-commerce. Zawiera ponad 50 funkcjonalności, które pozwalają rozwijać biznes online;

User.com – to również jedna z bardziej znanych platform. Dostarcza rozbudowane śledzenie aktywności użytkowników, umożliwia prowadzenie wielokanałowej komunikacji z nimi, tworzenie zautomatyzowanych procesów czy śledzenie statystyk w panelu analitycznym.

Wybór systemu zależy od oczekiwań użytkownika. Decydując się na konkretne narzędzie, trzeba uwzględnić swoje cele, funkcjonalności, które będą wykorzystywane, a które w dużej mierze zależą od skali działalności firmy. Jedne systemy są bardziej zaawansowane, inne mniej, a ponadto dostawcy oprogramowania oferują różne plany, dzięki którym można dopasować funkcjonalności do swoich potrzeb.

Niemniej ważna jest łatwość i intuicyjność obsługi systemu, zwłaszcza gdy dopiero rozpoczynamy działania marketing automation. Warto na początku sprawdzić wersje demonstracyjne, aby zobaczyć, jak wygląda system. Uwzględnić też trzeba swoje możliwości finansowe. Ceny narzędzi są bardzo zróżnicowane. Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy dostawca oprogramowania zapewnia wsparcie. Będzie to dla ogromna korzyść, gdy pojawią się ewentualne niejasności albo problemy.

Sprawdź również: CUX – narzędzie do analizy UX!

Dlaczego warto wdrożyć marketing automation w sklepie internetowym?

Marketing automation to rozwiązanie, które sprawdzi się w wielu różnych branżach. Przykładowo, firmom z branży turystycznej pomoże uzyskać większą liczbę rezerwacji, a organizującym kursy i szkolenia pozwoli zdobyć więcej rejestracji. Przykładów można by wymieniać więcej. Jest jednak jedna branża, w której marketing automation wydaje się współcześnie wręcz nieodzowny – to e-commerce.

Ratowanie porzuconych koszyków, cross-selling i up-selling, rekomendacje produktów, programy lojalnościowe, podgrzewanie leadów – to jedne z najbardziej praktycznych zastosowań marketing automation w obszarze e-commerce. Dzięki wdrożeniu automatyzacji można maksymalizować zyski w sklepie internetowym.

Narzędzia marketing automation są odpowiednie zarówno dla mniejszych, ale ambitnych firm, jak i globalnych przedsiębiorstw. Ciągle są rozwijane i udoskonalane. Choć potrafią znacząco ułatwić pracę działów marketingu, zawsze jednak potrzebny jest człowiek, który zaplanuje strategię, będzie monitorował działanie systemów marketing automation i kontrolował efekty.

Im większe doświadczenie, tym lepiej można wykorzystać możliwości narzędzi do automatyzacji marketingu i osiągać dzięki nim lepsze rezultaty. Jeśli chcesz skorzystać z doświadczenia profesjonalistów, skontaktuj się z nami. Nasza agencja e commerce z powodzeniem realizuje kampanie z wykorzystaniem narzędzi marketing automation. Możemy pomóc również Tobie!

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!
Dodaj komentarz
Nie będzie nigdzie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są gwiazdką (*).

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.