Marketplace – co to jest i jak działa?

Marketplace – co to jest i jak działa? Jacek Florek 6 października 2022

Marketplace – co to jest i jak działa?

marketplace - co to jest

Sprzedaż na marketplace stanowi bardzo dużą część handlu w Internecie, a eksperci twierdzą, że jej udział będzie wzrastał. Na polskim rynku przybywa nowych platform e-handlu, a marki coraz częściej wystawiają tam swoje oferty. Marketplace – co to właściwie jest? Przyjrzyjmy się bliżej, jakie są rodzaje marketplace, jak działają oraz które z nich są najpopularniejsze. Sprawdź i dowiedz się, dlaczego warto rozpocząć sprzedaż na marketplace!

Sprawdź również: Jak założyć konto na Amazon?
Przeczytaj: Jak założyć konto firmowe na Allegro?

Marketplace to internetowa platforma handlowa, która zrzesza wielu sprzedawców oferujących swoje produkty i usługi. Rozróżniamy dwa rodzaje tego typu witryn e-commerce: skupiające produkty wszystkich kategorii (np. Allegro, gdzie można znaleźć praktycznie każdy towar: sprzęt elektroniczny, ubrania, wyposażenie domu i ogrodu, kosmetyki, akcesoria dla dzieci, książki, części samochodowe i całe mnóstwo innych) oraz skoncentrowane na konkretnej branży (np. Etsy, gdzie oferowane są unikatowe przedmioty z duszą, w tym rękodzieło, oraz materiały i narzędzia przydatne w działalności twórczej).

Inny podział marketplace jest dokonywany w oparciu o typ klienta, do którego kierowana jest oferta. Powszechnie znane platformy, takie jak: Allegro, Amazon, Ebay to marketplace B2C, na których firmy oferują produkty klientom indywidualnym. Obok nich istnieją platformy opierające swoje działanie o model B2B. Tutaj sprzedawcy kierują swoje produkty i usługi do klientów biznesowych.

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!

Jak działa platforma marketplace?

Z reguły schemat polega na złożeniu i opłaceniu przez klienta na platformie zamówienia, które zostaje przekierowane do sprzedawcy i wysyłane przez niego do kupującego. Oczywiście są wyjątki od reguły, np. program Fulfilment by Amazon, który umożliwia wysyłkę i całościową obsługę zamówień przez centra realizacji zamówień Amazon, w których sprzedawca przechowuje swoje produkty.

Aby zacząć sprzedaż na marketplace, konieczne jest utworzenie konta sprzedawcy. Aktywacja konta może być darmowa albo wiązać się z comiesięcznymi opłatami subskrypcyjnymi. Oprócz tego w zależności od wybranej platformy sprzedawcy mogą ponosić inne koszty. Standardowo są to prowizje od sprzedaży oraz opłaty za wystawienie oferty.

Dlaczego warto prowadzić sprzedaż na marketplace?

Sprzedaż na marketplace to przede wszystkim możliwość dotarcia do nowych klientów, którzy w inny sposób nie trafiliby do Twojego sklepu. Niektórzy konsumenci poszukują produktów tylko na wybranej platformie marketplace, nie korzystając z wyszukiwarek internetowych.

Powodów jest co najmniej kilka. Pierwszy to ogromna liczba produktów w jednym miejscu. Podobnie jak w przypadku zakupów offline, klienci chętniej wybierają galerie handlowe, gdzie pod jednym dachem mogą znaleźć mnóstwo punktów handlowych i usługowych, tak w handlu elektronicznym taką funkcję pełnią marketplace.

Zachętą są również oferowane przez platformy sprzedażowe abonamenty, w ramach których klient korzysta z szybkich bezpłatnych dostaw i/lub zwrotów oraz dodatkowych benefitów. Przykładem jest Allegro Smart czy Amazon Prime. Kolejnym powodem, dla którego klienci kupują na marketplace, jest postrzeganie tych platform jako miejsc, w których można znaleźć produkty w korzystniejszych cenach. Jeśli zatem prowadzisz sprzedaż na marketplace, zwiększasz szanse dotarcia ze swoją ofertą do osób kupujących wyłącznie na tego typu platformach.

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!

Obecność na marketplace to również dodatkowy kanał komunikacji, który pozwala zwiększać rozpoznawalność marki i kreować jej wizerunek, zwłaszcza gdy jest ona stosunkowo młoda i jeszcze nieodkryta przez konsumentów. Poza tym korzystanie z wielu zintegrowanych ze sobą kanałów wpisuje się we współczesny trend, tj. omnichannel marketing. Ta koncepcja zakłada, że punkty styku klienta z firmą występują w wielu kanałach jednocześnie, dlatego ważna jest obecność w każdym z nich, a ponadto nieodzowne jest zarządzanie swoją komunikacją marketingową w sposób, który zagwarantuje spójny przekaz w każdym z tych kanałów.

Musisz jednak pamiętać, że konkurencja na platformach marketplace jest naprawdę spora. Jeśli chcesz się wyróżnić, musisz zadbać o wysoką jakość oferty, czyli m.in. tytuł zawierający odpowiednie wyrazy, dokładny opis, uzupełnione parametry czy dobrej jakości zdjęcia. Warto pomyśleć również o promowaniu swojej oferty.

Platformy marketplace – jakie są najpopularniejsze?

Każdy, kto zaczyna swoją przygodę z marketplace, stawia sobie pytanie, na których platformach warto wystawiać oferty. Wiele zależy od tego, co i komu chcesz sprzedawać. Jeśli kierujesz swój asortyment do szerokiego grona klientów indywidualnych, godne polecenia są najbardziej popularne na rynku marketplace. Do czołowych graczy w Polsce należą Allegro, Amazon, Ebay oraz Shopee.

Allegro – jest absolutnym liderem pośród marketplace w naszym kraju, zarówno pod względem transakcji, jak i świadomości marki. Według raportu, E-commerce w Polsce 2022, powstałego w wyniku współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, markę Allegro spośród wszystkich e-serwisów wskazuje w pierwszej kolejności aż 85% badanych.

Allegro na polskim rynku istnieje od ponad 22 lat i należy do największych firm e-commerce w Europie. Każdego miesiąca serwis allegro.pl odwiedza 22 miliony klientów, którzy mogą wybierać spośród ponad 250 milionów ofert w różnych kategoriach. Swoje produkty na tej platformie sprzedaje 135 tysięcy profesjonalnych sprzedawców. Warto zaznaczyć, że prowadzenie sprzedaży i obsługa Allegro wymaga doświadczenia i odpowiedniej wiedzy, aby w profesjonalny sposób optymalizować aukcje.

Amazon – to z kolei największy marketplace w skali całego świata. Powstał w 1994 roku w Stanach Zjednoczonych, a obecnie dedykowane platformy sprzedażowe działają w około 20 krajach. Na Amazon sprzedaje 1,7 miliona małych i średnich firm na całym świecie. Domena amazon.pl została oddana do użytku klientom na początku marca 2021 roku, więc jest stosunkowo młoda, jednak marka Amazon była już wcześniej dobrze znana Polakom, którzy robili zakupy w niemieckim serwisie amazon.de.

Przygotowany przez Amazon Raport: polskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon 2022, który dotyczy danych z poprzedniego roku, wskazuje, że 3500 obecnych tu polskich firm sprzedało 25 milionów produktów. Założenie konta i dalsza obsługa konta Amazon wymaga odpowiedniej wiedzy, dlatego warto powierzyć prowadzenie konta specjalistom.

Sprawdź również: Jakie są rodzaje reklam na Amazonie?

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!

Ebay – został założony w 1995 roku w USA. Dziś działa w 37 krajach i liczy 138 milionów aktywnych nabywców na całym świecie. W Polsce jest obecny od 2005 roku. Początkowo zyskał dużą popularność, gdyż za prowadzenie Ebay użytkownik nie ponosił opłat i prowizji za usługi. Dzięki temu znalazł się na drugim miejscu (po Allegro) w rankingu popularności portali aukcyjnych. Po wprowadzeniu opłat jego popularność spadła, wciąż jednak pozostaje jedną z najbardziej uznanych marek platform handlu elektronicznego na polskim rynku.

Shopee – to marketplace z Azji Południowo-Wschodniej, który swoją działalność rozpoczął w 2015 roku. Szybko stał się liderem w tamtym regionie świata. Powoli rozszerza swój zasięg, wchodząc do Ameryki Południowej i Meksyku, a także do Polski. W naszym kraju platforma Shopee działa od września 2021 roku.

Na początku sprzedaż opierała się głównie o produkty z zagranicy, jednak polscy sprzedawcy szybko dostrzegli potencjał tej platformy i w ciągu roku dołączyło ich 53 tysiące. Obecnie prowadzenie konta na Shopee zyskuje coraz większą popularność wśród wielu marek działających na polskim rynku.

Sprawdź: Shopee – co to takiego?

Marketplace czy własny sklep internetowy?

Jeśli dopiero zaczynasz sprzedawać w Internecie, musisz zdecydować się na jedno z dwóch rozwiązań: własny sklep internetowy lub sprzedaż na marketplace. Co wybrać? Najlepiej jedno i drugie! Dobrze być wszędzie tam, gdzie Twoi potencjalni klienci szukają produktów. Choć niekoniecznie musisz jednocześnie budować e-sklep i zakładać konta sprzedawcy na wybranych elektronicznych platformach handlowych.

Na starcie z pewnością łatwiej będzie rozpocząć sprzedaż na marketplace. Wystarczy się zarejestrować, wprowadzić oferty i niemal od razu możesz zacząć sprzedawać. Sklep może być drugim krokiem w rozwoju e-commerce. A jeśli masz już swój sklep, zwiększaj zasięgi dzięki marketplace!

W naszej agencji od wielu lat prowadzimy sprzedaż i obsługujemy konta naszych klientów na największych marketplace. Skorzystaj z naszego doświadczenia i zwiększ sprzedaż swoich produktów na Allegro, Amazon, Ebay lub Shopee!

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!
Dodaj komentarz
Nie będzie nigdzie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są gwiazdką (*).