Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

Na jakiej platformie założyć sklep internetowy? Jacek Florek 13 września 2022

Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

na jakiej platformie założyć sklep internetowy

Podjęcie decyzji, na jakiej platformie założyć sklep internetowy, jest kluczowe w kontekście efektywnego prowadzenia biznesu online. Warto poznać zalety i wady najpopularniejszych rozwiązań przed rozpoczęciem wdrożenia sklepu internetowego. Dokładne poznanie możliwości poszczególnych platform e-commerce pozwoli uniknąć wykonywania kosztownych migracji w przypadku szybkiego rozwoju sklepu online. Sprawdź i dowiedz się więcej o funkcjach najpopularniejszych platform e-commerce!

Sprawdź również: Jak wygląda proces tworzenia sklepu internetowego?
Przeczytaj: PrestaShop vs WooCommerce – którą platformę wybrać?

Platformy e-commerce to rozbudowane systemy, które umożliwiają efektywne zarządzanie sprzedażą w internecie. Do podstawowych funkcji, jakie dają platformy e-commerce, można zaliczyć:
swobodne zarządzanie produktami – dodawanie i usuwanie produktów oraz wprowadzanie modyfikacji w produktach – stany magazynowe i ceny;
kompleksowe zarządzanie sprzedażą – przyjmowanie zamówień, wiele rodzajów płatności oraz zarządzanie wysyłką produktów;
kontakt z klientem – wysyłka maili;
możliwość integracji z zewnętrznymi narzędziami i systemami do automatyzacji zarządzania sprzedażą.

Wraz z rozwojem sprzedaży internetowej na rynku pojawia się coraz więcej platform e-commerce różniących się oferowanymi możliwościami i dodatkowymi funkcjami. Tworzenie sklepów internetowych rozpoczyna się od wyboru odpowiedniej i dostosowanej zarówno do potrzeb osób zarządzających sklepem, jak i klientów, platformy e-commerce.

Potrzebujesz sklepu internetowego?
Skontaktuj się z nami!

Umów się na rozmowę!

Jakie są rodzaje platform e-commerce?

Zastanawiając się, jaka platforma na sklep internetowy będzie najlepsza, warto poznać rodzaje platform e-commerce dostępnych obecnie na rynku. Najogólniej możemy wyróżnić trzy typy systemów e-commerce do zarządzania sprzedażą internetową:
Open Source;
SaaS (Software as a service);
dedykowane platformy.

Platformy Open Source to darmowe rozwiązania, których kod dostępny jest publicznie i rozwijany jest przez społeczność developerów. W założeniu jest to darmowe rozwiązanie z wieloma szablonami i rozszerzeniami, za które właściciel nie musi ponosić kosztów, jednakże stworzenie profesjonalnego sklepu internetowego wymaga zastosowania wielu dodatkowych rozwiązań, których nie oferuje darmowa wersja oprogramowania Open Source. Stworzenie dedykowanych rozwiązań, indywidualnych szablonów czy dodatkowych integracji, usprawniających zarządzanie sprzedażą i obsługą klienta, będzie wymagało inwestycji w płatne moduły i rozszerzenia oraz wykorzystania wiedzy i umiejętności doświadczonego developera.

SaaS (Software as a service) jest idealnym rozwiązaniem dla osób szukających możliwość na szybkie rozpoczęcie sprzedaży w internecie. Platformy SaaS to rozwiązania, w których właściciel sklepu ponosi opłatę abonamentową za możliwość korzystania z gotowego rozwiązania. Przygotowany system z kilkoma szablonami i funkcjonalnościami umożliwia stosunkowo szybkie rozwinięcie sklepu, nawet przez osoby bez specjalistycznej wiedzy programistycznej.

Platformy e-commerce SaaS obok wielu zalet posiadają również wady, które w dłuższej perspektywie prowadzenia biznesu online mogą przekładać się na zwiększenie kosztów działalności. Firmy oferujące rozwiązania SaaS tylko w nieznacznym stopniu oferują możliwość modyfikacji i ingerencji w kod swojego produktu. W przypadku potrzeby wykonania niestandardowej integracji z zewnętrznym narzędziem lub systemem wdrożenie może nie być możliwe, lub wymagać będzie o wiele większych nakładów finansowych niż w przypadku rozwiązania Open Source.

Dedykowane platformy e-commerce skierowane są do nielicznego grona właścicieli sklepów, którzy potrzebują specjalnie dopasowanych rozwiązań w swoim biznesie online. Platformy dedykowane wyróżniają się na tle pozostałych systemów możliwością wykonania niemal nieograniczonych modyfikacji, integracji z systemami księgowymi oraz narzędziami do automatyzacji procesu sprzedaży i obsługi klienta. Największą wadą wykorzystania dedykowanej platformy e-commerce są bardzo wysokie koszty stworzenia oraz późniejszego użytkowania.

Sprawdź również: Certyfikat SSL – co to jest i jak go wdrożyć?

Nie wiesz, na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

Skorzystaj z naszych porad!

Open Source - na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

Wśród wielu platform e-commerce jedną z najczęściej wybieranych, przez właścicieli przyszłych sklepów internetowych, jest PrestaShop. Jest to platforma e-commerce na licencji open source, dzięki czemu twórca ma duże możliwości dostosowania sklepu do własnych potrzeb. Sklepy internetowe PrestaShop doskonale sprawdzają się w przypadku rozbudowanego asortymentu produktowego – przystosowane są do zarządzania nawet kilku tysiącami produktów. Platforma umożliwia również, dzięki funkcji multistore, prowadzenie kilku mniejszych sklepów w jednym panelu.

Uruchomienie podstawowego sklepu na PrestaShop możliwe jest pod warunkiem posiadania hostingu i domeny, jednakże dalszy rozwój wymaga korzystania z płatnych modułów i rozszerzeń oraz pracy doświadczonego i profesjonalnego developera, przez co koszty prowadzenia sklepu mogą być wyższe w zależności od zastosowanych rozwiązań i modułów. Wykorzystanie PrestaShop jako platformy e-commerce doskonale sprawdzi się w dużych przedsięwzięciach, z określonymi budżetami na rozwój oraz planami wdrażania kolejnych modyfikacji i ulepszeń.

Kolejnym rozwiązaniem jest założenie sklepu internetowego na systemie WordPress wykorzystując dedykowaną wtyczkę WooCommerce. Sklepy internetowe WooCommerce, dzięki prostocie i łatwości w instalacji oraz dalszej obsłudze są jedną z najczęściej wybieranych platform sprzedażowych dla małych i średnich biznesów.

Sklepy na WooCommerce posiadają dostęp do tysięcy wtyczek, zarówno płatnych, jak i darmowych, dzięki którym możliwe jest swobodne dostosowanie sklepu do własnych potrzeb. Dostęp do kodu umożliwia spersonalizowanie wykorzystanych szablonów oraz dodatkowych funkcji sklepu internetowego.

Tak jak każdy system, również WooCommerce posiada wady, które wpływają na jakość użytkowania i wzrost kosztów obsługi. Brak kompatybilności wtyczek z wersją WordPressa oraz częste aktualizacje wtyczek, jak i samego WooCommerce mogą wpływać na poprawność działania całego sklepu. Również zbyt duża ilość zastosowanych wtyczek może przełożyć się na powolniejsze działanie sklepu, a co za tym idzie negatywny odbiór witryny przez potencjalnych klientów.

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!

SaaS – jaka platforma na sklep internetowy będzie odpowiednia?

Wśród platform e-commerce typu SaaS jedną z najpopularniejszych w naszym kraju jest Shoper – jest to polska platforma, która umożliwia szybkie i łatwe założenie sklepu internetowego oferującego podstawowe funkcjonalności. Shoper umożliwia wybór spośród wielu szablonów oraz dodatkowych modułów, natomiast tak jak w większości platform typu SaaS nie ma możliwości ingerencji w kod źródłowy strony.

Sklep internetowy na Shoper to kompletne rozwiązanie, które oferuje przyjazny panel w języku polskim, dużą liczbę modułów i dodatkowych funkcji oraz integracje z zewnętrznymi serwisami jak Allegro czy Facebooku. Zaletą stworzenia sklepu na Shoper jest łatwość obsługi panelu, nawet dla osób bez wiedzy programistycznej oraz wsparcie techniczne w języku polskim. Shoper to nie tylko same zalety. Wśród minusów można wymienić, wcześniej wspomniany, brak możliwości ingerencji w kod źródłowy strony oraz konieczność wykupienia większego i droższego abonamentu przy zwiększonym ruchu w sklepie internetowym.

Podobnym rozwiązaniem do Shopera jest kolejna platforma oparta na systemie SaaS – Shoplo. Jest to oprogramowanie, które wybierane jest przez osoby prowadzące mały lub średni biznes. Łatwość obsługi, możliwość wyboru szablonu spośród wielu propozycji, wykonania integracji z systemami płatności i kurierami oraz niska cena abonamentu przekładają się na coraz większą popularność tego systemu. Ze względu na brak dostępu do kodu źródłowego, w Shoplo nie ma możliwości wprowadzania i wdrażania technicznych modyfikacji.

To, na jakiej platformie założyć sklep internetowy, w dużej mierze zależy od wielkości prowadzonego biznesu oraz możliwości i funkcjonalności, jakich oczekujemy lub planujemy wdrożyć w przyszłości w sklepie internetowym. Dla małych sklepów internetowych z niewielką ilością produktów doskonale sprawdzą się rozwiązania, jakie proponują platformy oparte na SaaS, natomiast w większych e-commerce lepiej wykorzystać platformy open source, które oferują większe możliwości rozwoju i rozbudowy funkcjonalności sklepu internetowego.

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!
Dodaj komentarz
Nie będzie nigdzie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są gwiazdką (*).

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.