Wraz z zawrotnym tempem rozwoju handlu elektronicznego, konkurencja w branży e-commerce staje się coraz bardziej zacięta. Samo posiadanie sklepu internetowego to zdecydowanie za mało, by sprzedawać z powodzeniem. Użytkownicy mają dostęp do setek, a nawet tysięcy ofert w każdym sektorze, które niekiedy bywają do siebie całkiem podobne. Jak dotrzeć do odpowiednich klientów i wyróżnić się na tle konkurencji? Jednym z najskuteczniejszych narzędzi, które może znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży, rozpoznawalność marki i długofalowy sukces, jest reklama sklepu internetowego. Z jakich form komunikacji marketingowej skorzystać, by wybić się na rynku? Jak promować sklep internetowy? Sprawdź teraz i dowiedz się więcej!
Sprawdź również: Amazon vs Allegro – którą platformę wybrać?
Dowiedz się więcej: Marketplace – co to jest i jak działa?
Spis treści
Jak reklamować sklep internetowy?
Istnieje mnóstwo możliwości promowania sklepu internetowego. To m.in. wyszukiwarki, social media, e-mail marketing, współpraca z influencerami i wiele innych. Przynosząca dobre rezultaty reklama zaczyna się od solidnych podstaw – zrozumienia rynku oraz precyzyjnego określenia strategii marketingowej.
Dziś już niemal standardem jest wielokanałowe podejście, które pozwala dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców i skutecznie zaangażować ich na różnych etapach ścieżki zakupowej. Zastosowanie wielu kanałów komunikacji sprawia, że klient może zetknąć się z marką w różnych miejscach, co zwiększa szansę, że dokona zakupu.
Do tego niezwykle ważna jest spójność. Każdy komunikat, niezależnie od miejsca publikacji powinien być zgodny z wartościami i wizerunkiem marki. Utrzymanie spójności wymaga wypracowania jasnej tożsamości brandu, planowania komunikacji, a także ścisłej współpracy zespołów: od działu kreatywnego po osoby zarządzające kampaniami i treściami.
Przeczytaj: SEM – co to takiego?
Wykorzystaj nasze doświadczenie
w prowadzeniu kampanii reklamowych!
Wypełnij formularz kontaktowy
Reklama sklepu internetowego w Google i Bing
Organiczne działania
Niezastąpionym miejscem reklamy są dziś wyszukiwarki internetowe. Każdego dnia korzystają z nich miliony użytkowników, szukając informacji, rozwiązania różnych problemów, a także interesujących ich produktów.
Wśród nich niekwestionowanym liderem jest Google. Wysoka pozycja sklepu internetowego na liście wyników wyszukiwania (SERP) w Google jest kluczowym czynnikiem decydującym o odwiedzeniu go przez użytkownika. Przyczynia się do budowy zaufania – sklepy lepiej widoczne, które pojawiają się wysoko w wynikach, wzbudzają większe zaufanie niż te, które są trudne do znalezienia.
Zdobycie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania to długofalowe przedsięwzięcie. Wymaga m.in. identyfikacji słów kluczowych, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkach, optymalizacji przy ich wykorzystaniu nagłówków czy opisów produktów, a także regularnej publikacji wartościowych treści na blogu.
To także linkowanie wewnętrzne i pozyskiwanie wartościowych linków z serwisów zewnętrznych, które zwiększają autorytet Twojej strony (sklepu), oraz cały szereg technicznych aspektów, tj. działań z zakresu SEO on page (np. poprawne użycie znaczników HTML, stworzenie odpowiedniej struktury URL).
Dowiedz się więcej: Co to jest audyt SEO i jakie elementy powinien zawierać?
O ile profesjonalne pozycjonowanie stron przynosi pożądane efekty w dłuższej perspektywie czasu i przy zachowaniu systematyczności, reklamy PPC (pay-per-click) pozwalają natychmiast dotrzeć do klientów, którzy aktywnie poszukują produktów podobnych do tych, które oferujesz.
Płatne kampanie
System reklamowy Google, tj. Google Ads, umożliwia dotarcie do użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google, ale także do użytkowników odwiedzających strony partnerów Google. Oferuje reklamodawcom takie możliwości jak:
– reklamy tekstowe wyświetlane w wynikach wyszukiwania,
– reklamy produktowe pokazywane w Google Shopping, które są wręcz idealnym rozwiązaniem dla e-commerce, wyświetlają użytkownikom zdjęcie produktu, tytuł oferty, cenę, nazwę sklepu i inne dodatkowe informacje,
– reklamy graficzne widoczne w sieci reklamowej Google, przydatne do budowania świadomości marki,
– reklamy wideo pojawiające się na YouTube i w sieci reklamowej, które umożliwiają docieranie do użytkowników w bardziej interaktywny sposób, co często zwiększa zaangażowanie.
Jedną z największych zalet Google Ads jest możliwość precyzyjnego targetowania reklam. Można określić nie tylko słowa kluczowe, ale także lokalizację użytkownika, jego język, demografię, a nawet zachowania i zainteresowania. Dzięki temu reklamy trafiają dokładnie do tych osób, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane ofertą.
Sprawdź również: Jakie są rodzaje reklam Google Ads?
Kompleksowe kampanie SEO
i Google Ads w refix!
Wypełnij formularz kontaktowy
Nie tak powszechną, ale zdobywającą coraz większą popularność, jest reklama w wyszukiwarce Bing. Bing to wyszukiwarka wdrożona przez Microsoft. Ma zaledwie kilkuprocentowy udział w rynku, ale mimo wszystko plasuje się na drugim miejscu w rankingach wyszukiwarek w Polsce.
Dzięki zaawansowanym funkcjom, przede wszystkim integracji ze sztuczną inteligencją OpenAI jej potencjał wzrasta. Reklamodawcy, wykorzystując mniejszą konkurencję w Bing, chętnie sięgają po formaty reklamowe dostępne w systemie Microsoft Advertising i wyświetlają swoje komunikaty specyficznej grupie użytkowników (tym, którzy nie mają okazji zobaczyć ich w Google).
Dowiedz się więcej: Czy warto reklamować się w wyszukiwarce Bing?
Microsoft Advertising działa w zbliżony sposób do Google Ads – oferuje podobne formaty reklamowe oraz elastyczne opcje targetowania.
Reklama sklepu w social mediach
Kiedy zależy Ci na budowaniu wizerunku lub świadomości marki, warto skorzystać z możliwości, jakie daje reklama w mediach społecznościowych.
Opisane wcześniej reklamy w wyszukiwarkach są silnie nastawione na intencję zakupową. Kiedy użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę, już wykazuje zainteresowanie danym tematem, produktem lub usługą. Dzięki temu Google Ads czy Microsoft Advertising są świetnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dotrzeć do potencjalnych klientów w momencie, gdy są bliscy podjęcia decyzji zakupowej.
Inaczej jest w przypadku platform społecznościowych. Reklamy wyświetlane są osobom, które mogą nie być jeszcze gotowe na zakup, ale które mogą zainteresować się produktem lub marką, jeśli zostaną skutecznie zaangażowane.
Reklamy te bardziej sprawdzają się na wcześniejszych etapach lejka sprzedażowego, kiedy celem jest zwiększenie świadomości marki albo działania wizerunkowe.
Kluczowe znaczenie w promowaniu sklepu internetowego ma wybór odpowiednich platform.
Facebook jest idealnym miejscem dla kampanii skierowanych do szerokiej publiczności. Umożliwia tworzenie grup, wydarzeń oraz kampanii remarketingowych. Kampanie Facebook Ads oferują także zaawansowane opcje targetowania.
Sprawdź również: Reklama na Facebooku – jak stworzyć skuteczną reklamę na FB?
Instagram świetnie nadaje się dla marek, które stawiają na wizualną prezentację produktów. Jest popularny zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, a opcje kampanii reklamowych Instagram Ads takie jak Reels czy Stories pozwalają na angażowanie odbiorców różnymi formatami.
Przeczytaj: Reklama na Instagramie – jak stworzyć skuteczną reklamę na IG?
Skuteczne kampanie w Social Media!
Wypełnij formularz kontaktowy
Linkedin sprawdzi się, jeśli produkty lub usługi skierowane są do sektora B2B, choć sklepy internetowe działające w modelu B2C również mogą osiągnąć tutaj sukces.
TikTok to dynamicznie rozwijająca się platforma, z dużym potencjałem dotarcia do młodszej grupy odbiorców. Krótkie wideo z oryginalnym i autentycznym przekazem przyciągają uwagę i mogą wzmocnić wizerunek marki.
Pinterest stanowi ciekawą propozycję dla marek oferujących produkty wizualnie atrakcyjne, takie jak moda, dekoracje wnętrz czy rękodzieło. Ta wyszukiwarka oparta na obrazach działa jak źródło inspiracji.
Reklama sklepu internetowego w social mediach wymaga użycia estetycznych, przyciągających wzrok grafik, dopasowanych do marki oraz grupy docelowej. Ważne jest też dostosowanie kreacji, jej formatu, języka do charakteru platformy. Takie podejście zwiększa szanse na angażującą kampanię.
Dowiedz się więcej: Jak budować wizerunek w social mediach?
Reklama sklepu na marketplace
Firmy mają różne możliwości prowadzenia sprzedaży online. Mogą to robić za pośrednictwem własnego sklepu internetowego albo skorzystać z popularnych marketplace, takich jak Allegro, Amazon czy eBay. Wiele z nich decyduje się na prowadzenie sprzedaży równocześnie w wielu kanałach.
Marketplace dają dostęp do dużej bazy klientów, co jest jedną z największych ich zalet. Klienci chętnie kupują na znanych platformach, ponieważ mają one ugruntowaną reputację, sprawdzony proces zakupowy oraz gwarancje ochrony konsumentów.
Marketplace oferują firmom wyjątkową możliwość reklamowania swoich produktów (ofert) bezpośrednio na platformie, a także poza nią. Ponadto dają sprzedawcom możliwość promowania swojego sklepu obecnego na platformie.
Allegro
W Polsce zdecydowanym liderem wśród marketplace jest Allegro. Platforma działa od 1999 roku i bardzo mocno zakorzeniła się w świadomości Polaków. Obsługa konta Allegro pozwala na wykorzystanie takich rozwiązań reklamowych jak:
– oferty sponsorowane – pokazywane na samej górze listy wyszukiwań,
– reklama graficzna – stwarzająca możliwość wyświetlania kreacji na stronie głównej Allegro czy na stronach z wynikami wyszukiwania. Pozwala promować produkt, markę, sklep, grupę ofert,
– sieć reklamowa – czyli możliwość korzystania z reklamy produktowej w Google.
Przeczytaj: Jak sprzedawać na Allegro?
Amazon
Amazon to z kolei czołowy marketplace w skali globalnej. Pozwala sprzedawcom docierać do klientów nie tylko w Polsce, ale i na kluczowych rynkach europejskich i poza Europą. Jeśli jeszcze nie jesteś obecny na Amazon.pl lub platformie Amazon dedykowanej na inne rynki, rozpoczęcie sprzedaży może być dla Ciebie nowym kanałem rozwoju. Sprzedaż i swoją widoczność na tej platformie możesz zwiększyć dzięki takim formom reklamy jak:
– Sponsored Products – reklamy promujące oferty i wyświetlane w wynikach wyszukiwania oraz na stronach szczegółów produktów w witrynie Amazon,
Dowiedz się więcej: Reklamy Sponsored Products na Amazonie – co to takiego?
– Sponsored Brands – reklamy Amazon Ads prezentujące markę i portfolio produktowe wyświetlane na górze stron z wynikami wyszukiwania,
Przeczytaj: Reklamy Sponsored Brands na Amazonie – co to takiego?
– Sponsored Display – reklamy zawierające elementy tekstowe i wizualne (obrazy statyczne oraz filmy), a także przycisk CTA, pokazywane w wynikach wyszukiwania na Amazon, a także na stronach partnerów zewnętrznych (ten format jest dostępny także dla tych, którzy nie sprzedają na Amazon; póki co, nie jest dostępny w Polsce),
– Stores – gotowe szablony do stworzenia profesjonalnego sklepu na Amazon.
Ebay
Kolejny globalny gigant e-commerce to eBay. Ten marketplace nie osiągnął w Polsce tak wielkiej popularności jak inne platformy, ale z pewnością warto rozważyć tu sprzedaż, szczególnie gdy celem jest dotarcie do międzynarodowego klienta i rozwój poza granicami kraju. W zakresie reklamy i obsługi konta na eBay możliwe jest:
– promowanie ofert (w oparciu o strategię standardową lub strategię priorytetową),
– promowanie sklepu eBay, np. poprzez zaprezentowanie w reklamach kuponu bądź kategorii produktów wraz z nazwą i logo oraz bestsellerów,
– promowanie poza eBay.
Wejdź na: Jak sprzedawać na eBay?
Zacznij sprzedawać na marketplace.
Napisz i dowiedz się więcej!
Wypełnij formularz kontaktowy
Analiza wyników i optymalizacja kampanii
Promowanie sklepu internetowego wymaga stałego monitoringu rezultatów podejmowanych działań. Analiza wyników reklam umożliwia dogłębne zrozumienie, które aspekty kampanii są efektywne, a które wymagają usprawnień.
W ramach analizy należy mierzyć kluczowe wskaźniki (KPI), np. takie jak współczynnik klikalności (CTR), koszt kliknięcia (CPC), współczynnik konwersji czy zwrot z inwestycji (ROAS).
Przeanalizowanie tych wskaźników pozwala określić, które kanały czy formaty reklamowe przynoszą najlepsze wyniki. Na podstawie uzyskanych wyników możliwa jest też optymalizacja reklam, czyli proces ich ciągłego doskonalenia. Można wprowadzać zmiany, takie jak modyfikacja budżetu, kreacji czy ustawień targetowania.
Dowiedz się więcej: KPI – czym są wskaźniki KPI i o czym nam mówią?
Ile kosztuje reklama sklepu internetowego?
Koszty związane z reklamą sklepu internetowego są bardzo zróżnicowane. Zależą od wielu czynników, takich jak wybór platformy reklamowej, zasięg kampanii, konkurencja i inne.
Większość systemów reklamowych oferuje sporą elastyczność, jeśli chodzi o budżet. Reklamodawca może ustalać dzienny limit wydatków, a także maksymalną kwotę, jaką jest gotów zapłacić za jedno kliknięcie. Możesz więc reklamować swój sklep bez względu na to, czy na reklamę w wybranym kanale jesteś w stanie przeznaczyć kilkaset złotych czy kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.
Dzięki możliwości monitorowania wyników i optymalizacji kampanii w czasie rzeczywistym będziesz w stanie efektywnie zarządzać środkami, unikając przepalania budżetu.
Niezależnie od tego, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w branży e-commerce, czy szukasz nowych sposobów na dotarcie do klientów, dobrze zaplanowana kampania jest Twoją szansą na wyróżnienie się wśród marek.
Jeśli potrzebujesz pomocy we wdrożeniu skutecznej reklamy sklepu internetowego, chętnie opracujemy dla Ciebie spersonalizowaną strategię dostosowaną do unikalnych potrzeb Twojej marki, zgodnie z nią utworzymy reklamy i będziemy nimi zarządzać. Zapraszamy do kontaktu!