Projektowanie graficzne

Wszędobylska kultura obrazu

Żyjemy w epoce kultury obrazu. Jak nigdy wcześniej, obraz uwidacznia się wszędzie: daje o sobie znać z odbiorników telewizyjnych, banerów, plakatów, jest podstawą internetowych treści. Jest tam, gdziekolwiek byśmy nie popatrzyli, narzuca się nam z całą swoją widocznością, formą i treścią. W końcu przestaliśmy wyobrażać sobie bez niego życia. Jest kluczowym elementem niemal każdego przekazu.

Marketing wirusowy

W przypadku komunikatów w nowoczesnych, internetowych środkach przekazu, jak choćby media społecznościowe, inspirujący obrazek potrafi zdziałać więcej niż tysiąc słów. To on jest fundamentem skutecznego marketingu wirusowego, tej najtańszej odmiany reklamy, kiedy to sami użytkownicy przesyłają sobie komercyjne treści tylko i aż dlatego, że im się podobają.

Memy – droga do serca odbiorców

Kilka lat temu komentowanie otaczającej nas rzeczywistości było – zwłaszcza dla młodego pokolenia – nudne. Polegało ono na tym, że w redakcjach zasiadali różnej pomysłowości dziennikarze, którzy tworzyli bardziej i mniej udane teksty. W pewnym momencie w Internecie zaczęły pojawiać się obrazki wraz z bardzo trafnym i inteligentnym krótkim tekstem opisującym w sposób zabawny aktualne wydarzenia. Osiągnęły one tak dużą popularność, że zwróciły na siebie uwagę kluczowych mass mediów, które na łamach swoich portali zaczęły publikować te nowe formy wyrazu. Memy są bardziej demokratyczne niż gazety, bo ośrodkiem tworzącym przekaz może być każdy z nas, i podlegają znacznie surowszej ocenie, gdyż to użytkownicy internetu decydują, które z memów są warte uwagi. Jak grzyby po deszczu pojawiły się nowe portale z memami, w których kluczowym elementem był moment oceny danej pracy.

Projektowanie graficzne

Obrazy pozwalają wyrażać siebie – Pinterest

Obrazy są na tyle akceptowalną formą przekazywania treści, swoistego poczucia humoru, osobistych preferencji, gustu, stylu życia, wartości i filozofii życia, że zostały wykorzystane przez twórców Pinterestu (2010 r.), portalu społecznościowego, w którym słowa zostały zastąpione przez ich widzialne desygnaty. Nawet więcej, desygnaty okazały się ważniejsze od słów, które zostały desygnatami obrazów, ich ledwie mglistym odwzorowaniami czy interpretacjami. Użytkownicy mogą wzajemnie inspirować się obrazem, przepinać obrazy innych do swoich wirtualnych tablic, tworzyć swój wizualny wizerunek i poznawać innych ludzi o podobnym sposobie patrzenia. Niedługo później powstały dziesiątki klonów, także w Polsce, amerykańskiego giganta (którego notabene w lutym 2015 roku wyceniono na 5 miliardów dolarów), portali, które również cieszą się ogromną, wciąż rosnącą popularnością.

Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów

Infografiki dla biznesu

Innym, bardziej akceptowalnym i naturalnym dla przedsiębiorców sposobem przedstawiania treści w biznesie są infografiki. Ogólnie, pozwalają one w bardzo przejrzysty sposób przedstawić dane treści. Kto podróżował metrem w większym mieście, wie, jakie znaczenie ma prawidłowo zaprojektowana infografika przedstawiająca przebieg poszczególnych linii w gąszczu “miejskiej dżungli”. Infografiki są nieocenione podczas biznesowych spotkań i prezentacji. Pozwalają szybciej zapamiętać i skonceptualizować bardzo skomplikowane zagadnienia. Są doskonałą podpowiedzią dla tych, którzy chcą odnaleźć się wśród wielości produktów, chcą zrozumieć sam produkt. Są doskonałą zachętą, by go poznać.

Projektowanie graficzne stron WWW

“Jak cię widzą, tak cię piszą” – to określenie zdaje się być tak prawdziwe i o powszechnym zastosowaniu, że doskonale odnajduje się także w biznesie. Nikogo nie trzeba przekonywać, że podczas spotkania biznesowego warto schludnie i ładnie wyglądać. Osoba o estetycznym wyglądzie wzbudza nasze zaufanie i łatwiej nas przekona do tego, co ma do zaoferowania. Tak samo ma się rzecz ze stronami WWW. Nieważne, czy jest to prosta strona przedstawiająca firmę, rozbudowany serwis z wieloma funkcjami czy sklep internetowy. Wszystkie one muszą być zaprojektowane zgodnie z daną, dobrze przemyślaną, przyjętą z góry koncepcją wizualną i funkcjonalną. Kolorystyka elementów strony, ich układ, rodzaje czcionek, wybrane obrazy, zdjęcia, infografiki i wiele pozostałych elementów muszą być tak skomponowane i wykorzystane, by razem tworzyły spójną, zachęcającą do interakcji całość, zatrzymującą na dłużej i eksponującą to, co chcemy pokazać. I odwrotnie, niskiej jakości grafika, nieprzemyślany układ strony, źle dobrane elementy graficzne, niewłaściwa kompozycja i brak intuicyjności obsługi strony WWW negatywnie wpływają na konwersje, a także – co istotne – na złe postrzeganie marki produktu czy głównej marki firmy.

Responsywna, czyli dostosowana do wymagań współczesności

Responsywny układ strony WWW to taki, który pozwala wygodnie korzystać ze strony z dowolnych urządzeń, w tym urządzeń przenośnych. Jak wiemy, tablety, smartfony i inne urządzenia przenośne charakteryzują się mniejszym ekranem użytkowym. Przestarzałe strony WWW po otwarciu, np. w telefonie komórkowym, nie prezentują się w całości – widać tylko urywek strony, a dostęp do menu i innych elementów strony jest utrudniony. Taką witrynę musimy nieporęcznie przesuwać, wyszukiwać w niej treści w sposób wymagający większych zasobów energii, co powoduje rozdrażnienie i chęć przerwania niewygodnej sesji. Zazwyczaj opuszczamy ją po kilkunastu sekundach rozdrażnieni i z nie najlepszą opinią o firmie, której byliśmy wirtualnymi gośćmi. Z kolei, responsywna strona jest doskonałą wizytówką firmy, zaświadcza bowiem o jej nadążaniu za globalnymi zmianami wśród nawyków klientów. W przypadku sklepów internetowych pozwala poszerzyć sprzedaż o kolejny kanał – użytkowników urządzeń mobilnych (dotyczy zwłaszcza efektu odwrotnego ROPO, kiedy to klienci wybierają produkty w sklepach tradycyjnych, a dokonują zakupów w Internecie). Stosując stronę responsywną zapobiegniesz również spadkowi pozycji strony WWW w wyszukiwarkach. Google, największa wyszukiwarka w Polsce, wprowadziła nowy algorytm obniżający ranking stron nieresponsywnych. Strona responsywna to dzisiaj nie tylko możliwość, ale już konieczność.

Znaczenie grafiki dla konsumenta

Już choćby na powyższych urywkowych przykładach widać, że nie da się dzisiaj prowadzić skutecznej kampanii e/marketingowej bez umiejętnego zaprzężenia do niej obrazów. Nie da się sprzedawać produktów bez wykorzystania do ich identyfikacji obrazów wywołujących pożądane emocje. Wiedzą o tym choćby twórcy najnowszej wersji Windowsa 8, kiedy tradycyjny interfejs zastąpili (alternatywnym) układem kafelkowym. Wiedzą twórcy reklam, kiedy pokazują nie tyle sam produkt, a ludzi i ich określone emocje i postawy. Doskonale pamiętają o tym prowadzący kampanie reklamowe na portalach społecznościowych, kiedy opracowują posty bogate w obrazy. Wiedzą projektanci witryn, kiedy opracowują strony, w których grafiki i zdjęcia umieszczone są w strategicznych miejscach. Wiemy o tym doskonale i my, wychowani na obrazie i Internecie specjaliści firmy REFIX.