UX – co to jest?

UX – co to jest? Jacek Florek 14 czerwca 2023

UX – co to jest?

ux to to jest

Im technologia staje się coraz bardziej złożona, a konkurencja na rynku coraz większa, rośnie znaczenie projektowania produktów cyfrowych w sposób, który zapewni użytkownikom łatwość i satysfakcję korzystania z nich. UX (user experience) jest jednym z kluczowych czynników decydujących o sukcesie firm i organizacji w digitalowym świecie. Czym jest UX? Przeczytaj i dowiedz się, co to jest UX, jakie są jego najważniejsze elementy, dlaczego ma tak duże znaczenie i jakie zadania realizuje UX designer. Sprawdź teraz!

Sprawdź również: CUX – narzędzie do analizy UX!

Pojęcie user experience (UX) oznacza doświadczenie użytkownika, czyli całość jego wrażeń w styczności z określonym produktem lub usługą. Zazwyczaj o UX mówi się w kontekście odczuć wynikających z wykorzystania produktu internetowego (np. strony, sklepu, aplikacji). W projektowaniu user experience kładzie się szczególny nacisk na dążenie do zrozumienia potrzeb użytkowników i kierowania się nimi.

W celu określenia problemów z user experience przeprowadza się ekspercki audyt UX sklepu lub strony internetowej, w którym znajdują się błędy w zakresie UX oraz rekomendacje do wdrożenia.

Sprawdź również: UI vs UX – jakie są różnice i podobieństwa?

Jakie elementy powinien zawierać dobry UX?

Projektowanie UX musi uwzględniać wiele różnych elementów. Dostarczenie użytkownikom najlepszych doświadczeń wiąże się z tym, że produkt powinien cechować się m.in.:

użytecznością, co oznacza, że jest on łatwy do zrozumienia i intuicyjny w użyciu. Użytkownicy są w stanie szybko nauczyć się, jak korzystać z niego i osiągać zamierzone cele,

łatwością nawigacji, tj. system nawigacji powinien być logiczny i spójny, umożliwiając użytkownikom poruszanie się bez trudu,

responsywnością, czyli dostosowaniem się do różnych ekranów, zachowując czytelność i funkcjonalność,

Dowiedz się więcej: Responsywość strony internetowej – co to znaczy?

estetyką, bo wygląd i wrażenia wizualne mają duże znaczenie dla użytkowników,

dostępnością, której zapewnienie obejmuje takie elementy jak np. czytelność treści, odpowiednie kontrasty kolorów, możliwość korzystania z interfejsu za pomocą klawiatury,

możliwością personalizacji zawartości i dostosowaniem interfejsu do indywidualnych potrzeb użytkownika, co jeszcze w większym stopniu pomoże zwiększyć zaangażowanie i zadowolenie.

Kompleksowe audyty UX
w refix!

Napisz i dowiedz się więcej!

UX – 10 Heurystyk Nielsena

Duński specjalista w dziedzinie projektowania interfejsu użytkownika, Jakob Nielsen, w latach 90. XX w. zdefiniował 10 heurystyk, czyli zasad użyteczności służących do oceny interfejsów, które mają zastosowanie do dzisiaj w kontekście UX. Są one bardzo wartościowe w procesie projektowania interfejsów systemów czy stron, ponieważ pomagają identyfikować potencjalne problemy i wprowadzać ulepszenia, które przyczyniają się do kreowania lepszych doświadczeń użytkowników. Oto one:

  1. Pokazuj status systemu – widoczność stanu systemu pozwala użytkownikowi zorientować się, w jakim miejscu się znajduje i jaki jest status podejmowanych przez niego akcji. Przykładem może być stosowanie tzw. nawigacji okruszkowej (ang. breadcrumbs) albo graficzne przedstawienie procesu realizacji zamówienia i jego postępu.

  1. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością – co oznacza to, że należy stosować terminologię, znaki, symbole, szablony komunikacji, które są jasne dla użytkowników, bo spotykają się z nimi na co dzień.

  1. Daj użytkownikowi pełną kontrolę – czyli daj możliwość cofnięcia zmian i naprawy błędów, np. odznaczenia wybranej opcji.

  1. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność – tzn. cała strona internetowa lub oprogramowanie powinno mieć jednolitą grafikę, paletę kolorystyczną, jednakowe przyciski i rozmieszczenie elementów. Przy tym najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z powszechnie przyjętych i sprawdzonych schematów jak np. umieszczenie menu na górze strony.

  1. Zapobiegaj błędom – zarówno błędom na stronie czy w systemie, jak i błędom, które może popełnić użytkownik. Pomocne będą komunikaty o błędach, ograniczenie możliwości wprowadzania nieprawidłowych danych czy dostarczanie pomocniczych wskazówek podczas wprowadzania danych.

  1. Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania – czyli interfejs powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby użytkownik, gdziekolwiek się znajduje, miał zawsze dostęp do tego, czego potrzebuje, np. do koszyka lub kontaktu. W ten sposób nie musi zapamiętywać, jak zorganizowana jest strona, aby swobodnie z niej korzystać.

  1. Zapewnij elastyczność i efektywność – czyli zadbaj o to, by strona internetowa czy program były użyteczne dla każdego, kto z nich korzysta (np. możliwość zmiany wielkości czcionki dla osób słabo widzących) i bez względu na to, w jaki sposób korzysta (np. jedni wyszukują informacje za pomocą wyszukiwarki na stronie, inni wolą poszukać w menu). Postaraj się też wyeliminować zbędne kroki i ułatwić nawigację.

  1. Dbaj o estetykę i umiar – interfejs powinien być estetyczny i prezentować ograniczoną ilość informacji jednocześnie. Zbyt wiele elementów na ekranie może utrudniać użytkownikowi znalezienie potrzebnych informacji.

  1. Zapewnij skuteczną obsługę błędów – choć zgodnie z heurystyką nr 5 błędom należy zapobiegać, to jednak, kiedy pojawi się błąd, trzeba wyjaśnić użytkownikowi, co się stało i jakie działanie podjąć, by go naprawić.

  1. Zadbaj o pomoc i dokumentację – tak, by użytkownik był w stanie znaleźć odpowiedzi na pytania i rozwiązać problemy, które mogą się pojawić podczas korzystania z systemu czy strony, co umożliwi choćby sekcja FAQ, słownik pojęć, poradniki.

Kreowanie pozytywnych wrażeń wymaga systematycznego testowania i ulepszania. Warto angażować użytkowników w proces projektowy, zbierać ich opinie i reagować na feedback. Testy użyteczności i badania użytkowników są skutecznymi narzędziami, które pozwalają zidentyfikować problemy i wprowadzać poprawki.

Wykorzystaj nasze doświadczenie
w zakresie UX!

Sprawdź teraz i dowiedz się więcej!

Dlaczego UX jest ważne?

UX jest niezwykle ważnym czynnikiem sukcesu. Przede wszystkim dlatego, że pozytywne doświadczenia przyczyniają się do budowania satysfakcji i lojalności użytkowników. Zadowoleni użytkownicy są skłonni do powrotu oraz polecenia danego produktu lub usługi innym osobom. Dobry UX przyczynia się też do budowania pozytywnego wizerunku marki i do wzrostu przewagi konkurencyjnej. Co możemy zyskać dzięki dobrze zaprojektowanemu doświadczeniu użytkownika?

satysfakcję klientów – użytkownicy czują się komfortowo, łatwo znajdują to, czego szukają, oraz mogą szybko i sprawnie dokonać zakupów,

lojalność klientów – jeśli użytkownicy mają pozytywne doświadczenia związane z zakupami w sklepie internetowym, jest bardziej prawdopodobne, że wrócą w przyszłości i ponownie dokonają zakupów. A lojalni klienci stanowią bardzo cenny zasób,

lepszą konwersja i sprzedaż – jeśli sklep internetowy jest łatwy w nawigacji, intuicyjny w użyciu, zapewnia przejrzyste informacje o produktach, a proces zakupowy jest wygodny, użytkownicy będą bardziej skłonni dokonać zakupu. Właściwie zaprojektowany UX pomoże wyeliminować to, co może stanowić barierę powstrzymującą użytkowników przed finalizacją transakcji,

dobrą reputację marki – zaprojektowany zgodnie z najlepszymi praktykami sklep pozostawia w świadomości użytkowników pozytywne konotacje z marką,

przewagę nad konkurencją – w całej branży e-commerce konkurencja jest ogromna, dlatego tak ważne jest wyróżnienie się na tle innych sklepów internetowych. Jednym z elementów przewagi konkurencyjnej może być UX. Jeśli sklep oferuje wyjątkowo przyjazne doświadczenia, ma większą szansę wieść prym wśród innych e-sklepów.

UX jest bardzo istotną częścią CX (Customer Experience), czyli całościowego doświadczenia klienta w kontakcie z marką.

UX designer – kim jest i jakie są jego zadania?

Dostarczenie użytkownikowi wysokiej jakości doświadczenia wymaga szerokiego zakresu kompetencji z zakresu architektury informacji, analityki, projektowania graficznego i wielu innych obszarów. Projektowaniem doświadczeń użytkowników związanych z różnymi systemami i produktami internetowymi zajmuje się UX designer. Czasem te zadania realizuje cały zespół UX. Czym się zajmuje? Oto niektóre obowiązki UX designerów:

– badanie użytkowników w celu zrozumienia ich potrzeb i oczekiwań,

– projektowanie struktury strony lub systemu oraz opracowanie koncepcji wizualnej,

– projektowanie interakcji użytkowników,

– przeprowadzanie testów użyteczności, podczas których użytkownicy próbują korzystać z prototypów lub gotowych produktów cyfrowych, co ma na celu zidentyfikowanie ewentualnych problemów i przeszkód,

– optymalizacja produktu, aby dostosować interfejs i poprawić doświadczenie użytkownika.

Inwestycja w specjalistę UX i zapewnienie mu odpowiednich narzędzi może wydawać się bardzo kosztowne, szczególnie dla małych firm. Na szczęście, jeśli chcesz przekonać się, jak zadbanie o UX pomoże rozwinąć Twój biznes, możesz zlecić profesjonalną analizę Twojej strony lub sklepu internetowego zewnętrznym specjalistom.

Nasza agencja e-commerce specjalizuje się w opracowywaniu eksperckich audytów UX stron i sklepów internetowych dla firm z różnych branż, które pokazują atuty i braki serwisu oraz propozycje na jego ulepszenie. Wykorzystujemy do tego nowoczesne narzędzia do śledzenia i analizowania zachowań użytkowników witryny oraz naszą znajomość dobrych praktyk w zakresie UX produktów cyfrowych. Możemy również przeprojektować Twoją stronę i dostosować ją do bieżących trendów, a nade wszystko do potrzeb użytkowników. Jeśli jesteś zainteresowany, skontaktuj się z nami!

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!
Dodaj komentarz
Nie będzie nigdzie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są gwiazdką (*).

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.