Certyfikat SSL – co to jest i jak go wdrożyć?

Certyfikat SSL – co to jest i jak go wdrożyć? Jacek Florek 22 sierpnia 2023

Certyfikat SSL – co to jest i jak go wdrożyć?

certyfikat ssl

We współczesnym digitalowym świecie, w którym wymiana informacji odbywa się głównie poprzez Internet, bezpieczeństwo danych stało się priorytetem. Coraz częściej słyszy się o naruszeniu prywatności i cyberatakach, dlatego tak ważna jest ochrona danych użytkowników witryn. W tym kontekście certyfikat SSL odgrywa kluczową rolę. Co to takiego, dlaczego jest potrzebny, ile kosztuje i jak go zaimplementować? Przeczytaj i dowiedz się więcej o standardzie szyfrowania na stronach internetowych!

Sprawdź również: Co to jest CMS?
Dowiedz się więcej: PrestaShop vs WooCommerce – którą platformę wybrać?

Certyfikat SSL (ang. Secure Sockets Layer) to specjalny rodzaj certyfikatu cyfrowego używanego w celu zapewnienia bezpiecznego połączenia internetowego między użytkownikiem a serwerem. Gwarantuje on, że dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem są szyfrowane.

Podstawowym celem certyfikatów SSL jest ochrona poufności informacji, takich jak: dane logowania, dane osobowe, numery kart kredytowych i inne wrażliwe dane, które są przesyłane przez sieć. Dzięki temu potencjalny atakujący, który przechwyciłby takie informacje, nie byłby w stanie odczytać ich, ponieważ są one zakodowane.

Stąd posiadanie certyfikatu SSL jest szczególnie ważne w przypadku bankowości elektronicznej, sklepów internetowych obsługujących transakcje online, serwisów, w których użytkownicy logują się, a także wszędzie tam, gdzie wymagana jest wysoka ochrona danych.

Strony internetowe z certyfikatem SSL można łatwo rozpoznać po tym, że zamiast „http://” na początku adresu URL widnieje „https://”. Ponadto, po lewej stronie w pasku adresu wyświetlana jest ikona zamkniętej kłódki wskazująca na bezpieczne połączenie.

Profesjonalne strony internetowe
w refix!

Dowiedz się więcej!

Jeśli pojawia się kłódka z trójkątem ostrzegawczym, oznacza to, że połączenie między przeglądarką a odwiedzaną stroną jest szyfrowane tylko częściowo. Nie jest ono bezpieczne. Taki symbol może oznaczać również błąd certyfikatu witryny.

Kłódka z czerwonym przekreśleniem oznacza, że połączenie nie jest zabezpieczone certyfikatem SSL lub jest częściowo szyfrowane. Nigdy nie należy podawać poufnych informacji, jeśli przy ikonie kłódki występuje znak ostrzegawczy lub przekreślenie.

Pamiętać należy, że certyfikaty SSL mają ograniczony czas ważności (z reguły 1 rok) – w wielu przypadkach istnieje możliwość ustawienia automatycznego odnawiania certyfikatu SSL. Właściciele stron internetowych powinni dbać o aktualność oraz prawidłowe wdrożenie certyfikatów SSL, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim użytkownikom.

Sprawdź również: Responsywość strony internetowej – co to znaczy?

Jakie są rodzaje certyfikatów SSL?

Certyfikat DV (Domain Validated)

Certyfikat DV jest podstawowym typem certyfikatu SSL. W procesie jego uzyskiwania wymaga się jedynie potwierdzenia bycia właścicielem domeny oraz posiadania administracyjnego konta e-mail w domienie lub subdomenie. Weryfikacja jest stosunkowo szybka i automatyczna, co sprawia, że certyfikat ten jest idealny dla mniejszych stron internetowych i projektów osobistych.

Certyfikat OV (Organization Validated)

Certyfikat OV wymaga bardziej zaawansowanej weryfikacji, włączając w to potwierdzenie nie tylko własności nad domeną, lecz także istnienia organizacji. Certyfikat OV jest odpowiedni dla stron internetowych firmowych i biznesowych, które chcą zyskać większe zaufanie użytkowników poprzez pokazanie dodatkowych informacji o sobie.

Certyfikat EV (Extended Validation)

Certyfikat EV to najwyższy poziom weryfikacji i zaufania. W tym przypadku proces weryfikacji jest bardzo szczegółowy i obejmuje nie tylko potwierdzenie domeny i organizacji, ale także dodatkowe kroki w celu potwierdzenia tożsamości firmy. Jest to idealne rozwiązanie dla korporacji, banków oraz dużych firm.

Certyfikat SSL typu Wildcard

Certyfikaty typu Wildcard są przeznaczone dla właścicieli stron posiadających wiele subdomen. Taki certyfikat chroni zarówno główną domenę, jak i wszystkie jej subdomeny, co pozwala na zabezpieczenie wielu obszarów witryny za pomocą jednego certyfikatu.

Certyfikat Multi Domain

Certyfikaty Multi Domain pozwalają na zabezpieczenie kilku różnych domen za pomocą jednego certyfikatu. To idealne rozwiązanie dla firm posiadających wiele różnych stron internetowych lub dla projektów, które wymagają zabezpieczenia kilku oddzielnych obszarów.

Sprawdź również: Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

Stworzymy dla Ciebie
profesjonalną stronę internetową!

Napisz i dowiedz się więcej!

Brak certyfikatu SSL – czy certyfikat SSL jest potrzebny?

Na zabezpieczonej stronie użytkownicy z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupów, uzupełnią formularz kontaktowy itp. Taka strona jest po prostu bardziej wiarygodna. Certyfikat SSL wpływa też na budowanie pozytywnego wizerunku marki. Oznacza, że firma dba o poufność danych swoich klientów.

Brak certyfikatu SSL przeważnie budzi podejrzenia użytkowników. Może skutkować utratą ich zaufania. Coraz więcej osób jest świadomych realnych zagrożeń związanych z brakiem SSL i korzysta jedynie z bezpiecznych stron internetowych.

Już samo ostrzeżenie przeglądarki, że strona jest niebezpieczna, może odstraszać odwiedzających. Co więcej, brak certyfikatu SSL wiąże się z problemami z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Wiele z nich, w tym Google, przykłada coraz większą wagę do bezpieczeństwa stron. Brak certyfikatu SSL może wpłynąć na spadek pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Przeczytaj: Landing page – co to jest?

Ile kosztuje certyfikat SSL?

Na rynku istnieje wielu dostawców SSL, którzy oferują różne rodzaje certyfikatów (Domain Validated – DV, Organization Validated – OV, Extended Validation – EV, certyfikaty SSL typu Wildcard dla wielu subdomen czy certyfikaty Multi Domain dla wielu domen).

Ich ceny mogą być bardzo zróżnicowane. Przed zakupem warto dokładnie porównać oferty przynajmniej kilku jednostek certyfikujących, aby wybrać najlepszy wariant, taki, który odpowiada Twoim potrzebom i budżetowi. Koszt SSL kształtuje się mniej więcej na poziomie kilkuset złotych rocznie. Ale podstawowy certyfikat można kupić nawet za ok. 100 zł.

Można również uzyskać bezpłatny certyfikat SSL. Darmowe certyfikaty SSL oferowane są np. w ramach projektu Lest`s Encrypt, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich stron internetowych i aplikacji. Dzięki temu nawet małe witryny, dla których zakup płatnego certyfikatu mógł wydawać się drogi, mogą teraz łatwo i bez żadnych opłat uzyskać ważny darmowy certyfikat SSL.

Takie rozwiązanie nie jest jednak pozbawione pewnych wad. Minusem jest m.in. krótki okres ważności (90 dni), przez co certyfikat wymaga regularnego odnawiania, czy brak gwarancji finansowej w przypadku naruszenia certyfikatu (co jest standardem w przypadku płatnych certyfikatów), a zatem gdyby nastąpiło przechwycenie danych, nie można domagać się odszkodowania.

Nowoczesne sklepy internetowe
w refix!

Sprawdź teraz!

Jak zainstalować certyfikat SSL do strony?

Kupując certyfikat SSL, musimy wygenerować klucz prywatny oraz żądanie podpisania certyfikatu (CSR – Certificate Signing Request). Możemy to zrobić za pomocą panelu zarządzania. W trakcie generowania CSR będziemy musieli podać pewne informacje, takie jak nazwę domeny, adres e-mail i inne. Musimy upewnić się, że wprowadzamy poprawne dane. Po wygenerowaniu CSR i przekazaniu go dostawcy certyfikatów SSL otrzymamy plik zawierający certyfikat SSL.

Teraz należy dokonać instalacji certyfikatu na serwerze. W tym celu trzeba wejść do panelu administracyjnego i znaleźć sekcję dotyczącą certyfikatów SSL. Istnieją dwie główne metody instalacji certyfikatu:

  • Samodzielna instalacja: W tym przypadku będziemy musieli dostarczyć pliki klucza prywatnego i certyfikatu SSL. Panel kontroli serwera powinien mieć opcję do wgrania tych plików. Uwaga! Czasem mogą być potrzebne klucze certyfikatu pośredniego.

  • Automatyczna instalacja: Niektórzy dostawcy hostingu oferują automatyczne narzędzia do instalacji certyfikatów SSL. Wystarczy włączyć tę opcję, a system sam pobierze i zainstaluje certyfikat.

Jeśli korzystamy z serwera dedykowanego, aby zainstalować certyfikat SSL, należy skontaktować się dostawcą hostingu, który przeprowadzi konieczne czynności instalacyjne.

Na końcu być może będziemy musieli dostosować ustawienia swojego serwera, aby korzystał z protokołu HTTPS zamiast HTTP. To zapewni szyfrowane połączenie między przeglądarką użytkownika a serwerem.

Sprawdzenie i weryfikacja wdrożenia certyfikatu SSL

Po zakończeniu procesu instalacji certyfikatu SSL warto przetestować stronę, wpisując adres URL z prefiksem „https://”. Należy upewnić się, że certyfikat działa poprawnie i przeglądarka wyświetla symbol zamkniętej kłódki informujący o bezpiecznym połączeniu.

Warto również sprawdzić, czy na stronie nie występuje tzw. „mixed content”, czyli mieszana zawartość. To sytuacja, w której strona korzysta jednocześnie z protokołu HTTP i HTTPS, co może prowadzić do komplikacji zabezpieczeń.

Upewnij się, że certyfikat działa poprawnie we wszystkich popularnych przeglądarkach internetowych, takich jak: Chrome, Firefox, Safari, Edge. Czasami pewne błędy mogą występować tylko w niektórych przeglądarkach. Poprawność instalacji certyfikatu możemy również sprawdzić przy wykorzystaniu bezpłatnych narzędzi dostępnych online.

Prawidłowo wdrożony certyfikat SSL to obecnie norma w zakresie bezpieczeństwa, a w przypadku transakcji na stronie wręcz konieczność. Należy pamiętać, że nawet jeśli witryna nie pozyskuje danych osobowych, certyfikat SSL zwiększa zaufanie użytkowników i wpływa pozytywnie na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Potrzebujesz kompleksowego przygotowania i uruchomienia strony internetowej? Skontaktuj się z nami! Jako profesjonalna agencja e-commerce o wielu lat realizujemy zarówno małe, jak i rozbudowane projekty stron i sklepów internetowych. Wykorzystaj nasze doświadczenie!

Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?

Umów się na rozmowę!
Dodaj komentarz
Nie będzie nigdzie opublikowany. Pola wymagane oznaczone są gwiazdką (*).

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.