Feed produktowy jest niemal nieodzownym narzędziem w e-commerce. Bez niego trudno dziś prowadzić sprzedaż online. Dzięki feedowi produktowemu przedsiębiorcy mogą zwiększyć widoczność swoich produktów, efektywnie zarządzać swoim asortymentem, dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i generować większą sprzedaż. Czym właściwie jest feed produktowy? Sprawdź teraz i dowiedz się więcej o pliku produktowym!
Sprawdź również: PrestaShop vs WooCommerce – którą platformę wybrać?
Spis treści
Feed produktowy – co to jest i do czego jest potrzebny?
Feed produktowy to zestaw danych o produktach oferowanych przez sklep internetowy. Jest to plik strukturalny zawierający listę produktów oraz ich uporządkowane atrybuty. Dzięki temu narzędziu sprzedawcy mogą efektywnie zarządzać swoim asortymentem, udostępniając niezbędne dane dla różnych platform sprzedażowych, wyszukiwarek, porównywarek cenowych, platform społecznościowych, sieci afiliacyjnych i innych.
Feed produktowy wykorzystywany jest w sprzedaży online i jest on niezbędny w przypadku właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą wyświetlać aktualne i kompleksowe informacje dotyczące swoich produktów, aby promować i sprzedawać je w różnych miejscach w internecie.
Czy w ogóle możliwa jest sprzedaż online bez pliku produktowego? Teoretycznie tak, ale tylko w przypadku, gdy ograniczamy się wyłącznie do jednego kanału, tj. własnego sklepu internetowego albo posiadamy niewielki asortyment. Załóżmy, że w swojej ofercie mamy kilkanaście produktów. Możemy wówczas zarządzać swoimi danymi produktowymi bez konieczności używania feedu produktowego, np. wystawiać oferty na marketplace`ach, wprowadzając je ręcznie.
Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Gdy produktów jest więcej, jest to bez wątpienia czynność bardzo czasochłonna i obarczona ryzykiem błędu. Dlatego w miarę rozwoju działalności, gdy zarządzanie danymi produktowymi staje się bardziej skomplikowane, a chcemy rozszerzyć sprzedaż na nowe kanały i prowadzić działania marketingowe, plik produktowy jest bardzo przydatnym albo wręcz wymaganym rozwiązaniem. Wykorzystamy go np. do łatwego zaimportowania swoich produktów na wybraną platformę sprzedażową albo w kampaniach Google Ads czy reklamach dynamicznych na Facebooku.
Sprawdź: Jakie są rodzaje reklam Google Ads?
Jakie elementy znajdują się w pliku produktowym?
Zazwyczaj feed produktowy zawiera unikatowy identyfikator produktu, jego nazwę, opis artykułu, informację o dostępności, cenę, link do strony produktu w witrynie, zdjęcie (adres URL obrazu przedstawiającego artykuł), ale może też zawierać inne dodatkowe atrybuty produktów, np. rozmiar, cenę promocyjną, łącza do dodatkowych zdjęć.
Jego zawartość może być inna w zależności od tego, gdzie plik ma być zaimportowany. Innej specyfikacji może wymagać Google, innej kampanie Facebook Ads, a jeszcze innej Ceneo.
Formaty pliku produktowego
Feed produktowy jest plikiem strukturalnym, który w zależności od wymagań platform sprzedażowych powinien być zapisany w określonym formacie. Do najpopularniejszych formatów plików produktowych zalicza się:
– XML
– CSV
– TSV
– XLSX
Jak przygotować feed produktowy?
Plik produktowy można automatycznie wygenerować w panelu sklepu internetowego. Czasem potrzebna jest specjalna wtyczka, którą należy pobrać i zainstalować. Zależy to od systemu sklepowego. Jest to najprostszy sposób na utworzenie feedu produktowego.
Drugą możliwością jest ręczne jego przygotowanie w programie Excel. Należy poprawnie wprowadzić dane produktów do odpowiednich kolumn w tabeli i zapisać plik we właściwym formacie. Feed produktowy stworzony ręcznie sprawdzi się, o ile nie mamy szerokiego asortymentu. Jeśli ceny, dostępność lub inne informacje o produktach się zmienią, trzeba zadbać o ręczną aktualizację pliku produktowego, aby zawsze dostarczał zgodnych ze stanem faktycznym informacji.
Przygotowany plik zawsze musi być dostosowany do wymagań platformy, na której ma być wykorzystany. Dlatego w każdym miejscu, gdzie ma być zaimportowany, warto zapoznać się ze szczegółową instrukcją przygotowania feedu.
Zainteresowała Cię nasza oferta?
Chcesz poznać szczegóły?
Wypełnij formularz kontaktowy
Gdzie i jak wykorzystać feed produktowy?
Feed produktowy ma zastosowanie do różnych celów w ramach działań e-commerce i przedsięwzięć marketingowych. Oto kilka możliwości jego wykorzystania, o których poniekąd już wspomnieliśmy:
– reklamy produktowe w Google – przesłanie feedu produktowego do Google Merchant Center pozwala na wyświetlanie produktów w wynikach wyszukiwania Google oraz w sekcji zakupów.
Dowiedz się więcej: Google Merchant Center – co to jest?
– reklamy dynamiczne na platformach Meta – feed produktowy może być użyty do wyświetlania spersonalizowanych reklam na Facebooku czy Instagramie klientom, którzy wyrazili zainteresowanie ofertą.
Przeczytaj: Reklama na Facebooku – jak stworzyć skuteczną reklamę na FB?
Wejdź na: Reklama na Instagramie – jak stworzyć skuteczną reklamę na IG?
– porównywarki cenowe – feed produktowy jest niezbędny do promowania swoich produktów na porównywarkach cenowych, takich jak Ceneo, Skąpiec, Nokaut i inne, gdzie klienci mogą porównać ceny produktów z konkurencją.
Wejdź na: Marketplace – co to jest i jak działa?
– integracja BaseLinker – jeżeli chcemy korzystać z narzędzia, które umożliwi integrację różnych platform e-commerce, a także automatyzację procesów w biznesie, możemy dodać produkty do magazynu BaseLinkera m.in. poprzez import z pliku produktowego.
Więcej na: Baselinker – co to takiego?
W erze e-commerce i w obliczu rosnącej konkurencji, umiejętne wykorzystanie feedu produktowego może stanowić klucz do sukcesu. W refix na co dzień korzystamy z plików produktowych, aby skutecznie wspierać sprzedaż naszych klientów. Możemy pomóc również Tobie!